Μνήμες από τη λειτουργία της Γεωργικής Σχολής της Φλώρινας: μια προσέγγιση προφορικής Ιστορίας
Abstract
Από την αρχή της ιστορίας οι κοινωνίες επιδιώκουν να αλλάξουν ριζικά τους παραδοσιακούς
τρόπους καλλιέργειας ξεκινώντας πειράματα, διαδίδοντας πληροφορίες και υποστηρίζοντας την
υιοθέτηση καινοτομιών. Στην Ελλάδα, ο θεσμός των γεωργικών σχολείων απασχολούσε από το
1829, όταν ο Ι. Καποδίστριας ιδρύει το Αγροκήπιο της Τίρυνθας, με σκοπό τη μύηση φτωχών
παιδιών στη γεωργική πρακτική. Στις αρχές του 20ου αιώνα, λειτουργεί στη Λάρισα η Αβερώφειος
Γεωργική Σχολή και την ίδια εποχή ξεκινάει και η ανάπτυξη της εμπορίας γεωργικών και
κτηνοτροφικών προϊόντων. Την περίοδο του μεσοπολέμου, οι Ελληνικές κυβερνήσεις προσπαθούν
να προωθήσουν την αγροτική εκπαίδευση με την ίδρυση κατώτερων γεωργικών σχολών. Η
γεωργική σχολή Φλώρινας, που αντικατέστησε τον Γεωργικό Σταθμό Φλώρινας, ιδρύθηκε το 1929,
αλλά η λειτουργία της σχολής ξεκίνησε την περίοδο 1935-1936. Σκοπός της σχολής ήταν η
εκπαίδευση των νέων της περιοχής σε νέες γεωργικές πρακτικές. H παρούσα έρευνα θα
προσπαθήσει να μελετήσει τις απόψεις όσων έχουν φοιτήσει στη Γεωργική σχολή Φλώρινας.
Συγκεκριμένα, σκοπός είναι να μελετηθούν οι προσδοκίες των μαθητών, τα τότε κριτήρια εισαγωγής
στη σχολή, τα κοινωνικά στοιχεία που επικρατούσαν εκείνη τη χρονική περίοδο στην κοινωνία, το
αναλυτικό πρόγραμμα που ήταν διαμορφωμένο με βάση αυτά, καθώς και τους μηχανισμούς ελέγχου
της κοινωνικής συμπεριφοράς των μαθητών. Σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, οι δάσκαλοι της
σχολής ήταν άνθρωποι με ενδιαφέρον για το εκπαιδευτικό έργο. Παρατηρήθηκε ότι οι ερωτηθέντες
δεν χρησιμοποίησαν το πτυχίο της σχολής στην επαγγελματική τους ζωή, αλλά απέκτησαν χρήσιμες
γνώσεις για τις αγροτικές ειδικότητες και αποκόμισαν κοινωνική ωφέλεια.Since the beginning of history, societies have sought to radically change traditional ways of
cultivation by launching experiments, disseminating information and supporting the adoption of
innovations. In Greece, the institution of agricultural schools has been a serious issue for the
governments since 1829, when I. Kapodistrias founded the School of Tyrinth, with the aim of
initiating poor children into agricultural practice. At the beginning of the 20th century, the Averofios
Agricultural School was founded in Larissa and at the same time the development of the marketing
of agricultural and livestock products began. During the interwar period, the Greek governments
tried to promote rural education by establishing inferior agricultural schools. The Florina
Agricultural School, which replaced the Florina Agricultural Station, was founded in 1929, but the
school began operating in the period 1935-1936. The purpose of the school was to educate young
people in the area on new farming practices. This research will attempt to study the views of those
who have attended the Florina Agricultural School. The purpose is to study the expectations of the
students, the criteria for entering the school at that time, the ideological elements of the society at
that time, and the curriculum based on them, as well as the mechanisms for controlling students'
social behavior. According to respondents, the teachers in the school were people with an interest in
the educational project. It was observed that the respondents did not use the school diploma in their
professional life, but acquired useful knowledge of rural specialties and reaped social benefits.