Διδασκαλία των εννοιών της Ανάλυσης με ιστορική προοπτική σε μαθητές Γ’ Λυκείου
Abstract
Η Ανάλυση αποτελεί έναν τομέα στα Μαθηματικά με τον οποίο οι μαθητές στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έρχονται αντιμέτωποι στην τελευταία τάξη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και καλούνται να δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις με σκοπό την εισαγωγή τους σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα διαπραγματευόμενοι έννοιες όπως το όριο, η συνέχεια μιας συνάρτησης, η παράγωγος ή το ολοκλήρωμα. Στην παρούσα έρευνα μελετάται αν η Ιστορία των Μαθηματικών και πιο συγκεκριμένα μια ιστορικοδιδακτική προσέγγιση επιλεγμένων ασκήσεων του σχολικού εγχειριδίου που αφορούν τον Διαφορικό Λογισμό θα βοηθούσε τους μαθητές να ξεπεράσουν τις εννοιολογικές παρανοήσεις που παρουσιάζουν. Δυσκολίες όπως η παράγωγος ως κλίση της εξίσωσης της εφαπτόμενης ευθείας σε μια συνάρτηση ή η παράγωγος συνάρτηση καθώς και η δυσκολία των μαθητών στην επίλυση προβλημάτων για την εύρεση μεγίστων και ελαχίστων τιμών αποτέλεσαν κίνητρο για την πραγματοποίηση της έρευνας, η οποία διεξήχθη σε επτά μαθητές της Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου κατά το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020. Students in Greece have to pass Panhellenic Exams in the last grade of secondary education so that they can be accepted in Higher Education Institutions. In order to achieve this, they study about Analysis, a section of Mathematics and more specifically they deal with concepts such as the limit, the continuity of a function and derivative or integral. This study examines whether the History of Mathematics and particularly a historical teaching approach is able to help students overcome their misconceptions on Calculus. Students’ difficulties acted as an incentive for me to conduct this study. The sample of the study was seven students of the last grade of secondary education in 2019-2020.