Οργανωσιακή Δέσμευση και Επαγγελματική Ικανοποίηση στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Απόψεις εκπαιδευτικών Δήμου Εορδαίας Κοζάνης
Abstract
Το ζήτημα της οργανωσιακής δέσμευσης και επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών βρίσκεται στο επίκεντρο πολλών ερευνών. Θεωρείται ότι συναρτάται άμεσα με την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών λειτουργών και άρα των εκπαιδευτικών οργανισμών. Για να υπάρχουν, λοιπόν, αποτελεσματικά σχολεία όπου θα υπάρχει αντιστοιχία σκοπών και αποτελεσμάτων, δύο από τους παράγοντες που θα πρέπει να ικανοποιούνται είναι η οργανωσιακή δέσμευση και η επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί το επίπεδο της οργανωσιακής δέσμευσης και επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης των δημοτικών σχολείων. Συγκεκριμένα, θα ασχοληθούμε με το βαθμό και με το ποιοι παράγοντες οργανωσιακής δέσμευσης και επαγγελματικής ικανοποίησης αναδεικνύονται, όπως επίσης εάν υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα στις δύο αυτές προς διερεύνηση μεταβλητές. Η έρευνα έγινε με την βοήθεια ερωτηματολογίου το οποίο σχεδιάστηκε με βάση τους στόχους αυτής της έρευνας. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 140 εκπαιδευτικοί των δημοτικών σχολείων του δήμου Εορδαίας του νομού Κοζάνης
Τα αποτελέσματα έδειξαν μέτρια επίπεδα οργανωσιακής δέσμευσης και στις τρεις διαστάσεις της, συναισθηματική ,συνεχιστική και κανονιστική. Η συναισθηματική δέσμευση φαίνεται να προηγείται παρουσιάζοντας επίπεδο δέσμευσης λίγο άνω του μετρίου. Στη δεύτερη θέση βαθμολογήθηκε η συνεχιστική με επίπεδο δέσμευσης μέτριο και τελευταία η κανονιστική με επίπεδο δέσμευσης λίγο κάτω του μετρίου. Επίσης καταδείχθηκε αρκετά υψηλό επίπεδο επαγγελματικής ικανοποίησης, αναδεικνύοντας ιδιαίτερα τόσο ενδογενείς παράγοντες (όπως η σχέση των εκπαιδευτικών με τους συναδέλφους και τους μαθητές τους) όσο και εξωγενείς παράγοντες (όπως η συνεργασία και ο τρόπος διοίκησης του σχολείου από τον διευθυντή). Τέλος υπάρχει συσχέτιση μεταξύ των δύο μεταβλητών όπου η μία αλληλεπιδρά στην άλλη δημιουργώντας μια αμφίδρομη σχέση.
The issue of teachers' organizational commitment and professional satisfaction has been the focus of much research. It is believed to be directly related to the effectiveness of teachers and therefore to educational organizations. So to have effective schools that match goals and results, one of the factors that must be satisfied is the organizational commitment and professional satisfaction of teachers.
The purpose of this study is to investigate the level of organizational commitment and professional satisfaction of primary school teachers. Specifically, we will address the extent and which factors of organizational commitment and job satisfaction that emerge, as well as whether there is a correlation between these two variables to investigate. The survey was conducted with the help of a questionnaire designed based on the objectives of this survey. The sample of the study was 140 teachers of the elementary schools of the municipality of Eordea in the prefecture of Kozani
The results showed moderate levels of organizational commitment in all three dimensions, emotional, continuous, and normative. Emotional engagement seems to be preceded by a level of engagement just above average. In the second place, the continuous with moderate engagement level was calibrated and lastly the regulatory with the engagement level just below average. It has also shown a fairly high level of professional satisfaction, highlighting in particular both endogenous factors (such as the relationship of teachers with their peers and students) and extrinsic factors (such as the cooperation and management of the school by the principal). Finally, there is a correlation between the two variables where they interact with each other creating a two-way relationship.