Εκφοβισµός (bullying) και θυµατοποίηση των εκπαιδευτικών και διαχείριση των φαινοµένων αυτών από την εκπαιδευτική ηγεσία: Απόψεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης Νοµού Κοζάνης
Abstract
Μόλις µία ελληνική έρευνα υπάρχει διαθέσιµη στην ελληνική βιβλιογραφία η οποία µελετά τον εκφοβισµό και τη θυµατοποίηση των εκπαιδευτικών συνδυαστικά µε τα εκπαιδευτικά στυλ ηγεσίας, ενώ ακόµα και στη διεθνή βιβλιογραφία οι σχετικές µελέτες είναι περιορισµένες. Αυτό ήταν το κίνητρο που µας κατεύθυνε στο χώρο της σχολικής εκπαίδευσης και µας ώθησε στη διεξαγωγή µιας εµπειρικής έρευνας η οποία έχει σκοπό να εξετάσει τον τρόπο µε τον οποίο η εκπαιδευτική ηγεσία διαχειρίζεται φαινόµενα εκφοβισµού και θυµατοποίησης των εκπαιδευτικών στην Δευτεροβάθµια Εκπαίδευση. Το δείγµα της παρούσας έρευνας αποτέλεσαν 102 εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης του νοµού Κοζάνης που υπηρετούν σε Ενιαία και Επαγγελµατικά Λύκεια της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης. Το 82,3% των εκπαιδευτικών που συµµετείχαν στην έρευνα σύµφωνα µε τα αποτελέσµατα έχουν δεχτεί bullying και βασική πηγή εκφοβισµού αναδείχθηκαν οι µαθητές. Αναφορικά µε τις επιπτώσεις της θυµατοποίησης, εντοπίζονται κυρίως σε ψυχολογικό επίπεδο. Τέλος, προσπαθήσαµε να µελετήσουµε πιθανή συσχέτιση µεταξύ του ηγετικού στυλ που υιοθετεί ο εκάστοτε διευθυντής µε τον τρόπο που διαχειρίζεται φαινόµενα εκφοβισµού εις βάρος των εκπαιδευτικών της σχολικής του µονάδας. Τα αποτελέσµατα έδειξαν ότι δεν υπάρχει συσχέτιση µεταξύ των δύο µεταβλητών. Αυτό µπορεί να ερµηνευτεί από το γεγονός ότι οι διευθυντές δεν υιοθέτησαν ένα ξεκάθαρο ηγετικό στυλ. Ωστόσο, για να καταλήξουµε σε ασφαλή και ξεκάθαρα συµπεράσµατα κρίνεται απαραίτητη η περαιτέρω έρευνα. Only one research is available in the greek bibliography, which studies the bullying and victimization of teachers in combination with educational leadership styles, and even in the international literature, relevant studies are limited. This was the motivation that led us to the field of school education and pushed us to conduct an empirical research that aims to measure the way in which the educational leadership manage and deal with teacher targeted bullying and victimization of teachers in Secondary Education. The sample of the present research consisted of 102 Secondary Education teachers of the Prefecture of Kozani. At a rate of 82.3% of the teachers who participated in the research, according to the results, have been bullied and the main sources of the bullying effect were students. Regarding the effects of victimization, these are mainly found on a psychological level. Finally, we tried to study a possible correlation between the leadership style adopted by the principal and the way he/she handles bullying against teachers in his/her school unit. The results showed that there is no correlation between the two variables. This can be explained by the fact that the the principals did not adopt a clear leadership style. However, further research is needed to reach safe and clear conclusions.