Σχέσεις σχολείου – οικογένειας: Αποτύπωση των απόψεων των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας
Abstract
Στην παρούσα διπλωματική εργασία αποτυπώνονται οι απόψεις εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τις σχέσεις σχολείου-οικογένειας. Συγκεκριμένα, διερευνήθηκε η αναγκαιότητα και οι τρόποι επικοινωνίας-συνεργασίας με τους γονείς, οι παράγοντες που διαφοροποιούν την εμπλοκή των γονέων και τέλος διατυπώθηκαν προτάσεις για την ενίσχυση της συνεργασίας με τους γονείς.
Για τη διεξαγωγή της έρευνας επιλέχθηκε η ποιοτική έρευνα. Η συλλογή των ερευνητικών δεδομένων έγινε με τη χρήση ημιδομημένων συνεντεύξεων σε 15 εν ενεργεία εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και η ανάλυσή τους πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της θεματικής ποιοτικής ανάλυσης.
Τα ερευνητικά αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης θεωρούν πολύ σημαντική τη συνεργασία του σχολείου με τις οικογένειες των μαθητών, όμως το περιεχόμενο της επικοινωνίας τους περιορίζεται στην ανταλλαγή πληροφοριών για το παιδί. Επίσης, ως προς τις πρακτικές επικοινωνίας, οι εκπαιδευτικοί περιορίζονται στο τυπικό πλαίσιο των υποχρεώσεων, όπως είναι οι προγραμματισμένες ενημερωτικές συναντήσεις, ενώ αναδείχθηκε η επιθυμία τους για οριοθετημένη εμπλοκή των γονέων.
Αναφορικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν την εμπλοκή των γονέων, όλοι συμφώνησαν για τον σημαντικό ρόλο που παίζει το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο των γονέων και η στάση του διευθυντή. Άλλοι σημαντικοί παράγοντες που αναφέρθηκαν ήταν η επίδοση των μαθητών, η ηλικία και τάξη φοίτησης, η πολιτισμική ταυτότητα και το φύλο των γονέων, καθώς και οι απόψεις γονέων και εκπαιδευτικών για τη σημασία της γονεϊκής εμπλοκής.
Καταληκτικά, η έρευνα επικεντρώνεται στη διατύπωση προτάσεων των εκπαιδευτικών για τη βελτίωση των σχέσεων σχολείου οικογένειας, οι σημαντικότερες από τις οποίες ήταν η επιμόρφωση γονέων και εκπαιδευτικών μέσα από την παρακολούθηση επιμορφωτικών σεμιναρίων και ημερίδων και η συνδιοργάνωση δραστηριοτήτων από γονείς και εκπαιδευτικούς.The present dissertation attempts to record the views of primary school teachers on schoolfamily relations. Specifically, the necessity and the ways of communicating-cooperating with parents were investigated, the factors that differentiate parental involvement and finally proposals were formulated concerning strengthening the cooperation with parents.
Qualitative approach was selected to conduct the research. The research data were collected by using semi-structured interviews with 15 current primary school teachers and analyzed using the method of thematic qualitative analysis.
The research findings showed that primary school teachers consider the collaboration of the school with the students' families to be very important, but the type of their communication is limited to a mere exchange of information about the child. Additionally, as far as the communicative practices are concerned, teachers are limited to the formal framework of their obligations, such as scheduled informational meetings, while their desire for parental involvement within certain boundaries has emerged.
Concerning the factors which affect parental involvement, all participants agreed on the important role that the parental socio-economic status plays as well as the school principal's attitude. Moreover, student performance, age school grade, cultural identity and gender of the parents, as well as parents' and teachers' opinions concerning the importance of parental involvement were highlighted as important factors.
In conclusion, the research focuses upon formulating teachers' proposals regarding the amelioration of school-family relationships, including parents' and teachers' training by means of attending training seminars and workshops, as well as the co-organization of activities by parents and teachers.