Οι απόψεις των Διευθυντών Α/θμιας Εκπαίδευσης, σχετικά με την ενσωμάτωση των προσφύγων στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα
Abstract
Την τελευταία τετραετία (2016-2020), οι ελληνικές εκπαιδευτικές μονάδες μετά τη μεγάλη εισροή μεταναστευτικών πληθυσμών στη χώρα, έχουν έρθει αντιμέτωπες με την πρόκληση της υποδοχής και ένταξης σημαντικού αριθμού παιδιών μεταναστών και προσφύγων στο ελληνικό σχολικό πλαίσιο. Σκοπός της παρούσας ποιοτικής έρευνας ήταν η διερεύνηση των απόψεων των διευθυντών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Βορείου Ελλάδος, αναφορικά με το μείζον ζήτημα της ένταξης των προσφύγων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και συγκεκριμένα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Μεθοδολογία: Για τις ανάγκες υλοποίησης της παρούσας ερευνητικής μελέτης, επιλέχθηκε η διενέργεια της ποιοτικής έρευνας με τη μέθοδο της ημι-δομημένης συνέντευξης. Συγκεκριμένα, εξετάστηκαν οι απόψεις 26 διευθυντών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σε δυο φάσεις, με ή χωρίς τάξεις υποδοχής στις σχολικές τους μονάδες. Συμπεράσματα: Από την παραπάνω μελέτη διαπιστώθηκε, η αδυναμία του ΥΠΑΙΘ έως και σήμερα να αξιοποιήσει παραγωγικά την προγενέστερη εκπαιδευτική εμπειρία, με σκοπό τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πλαισίου, για την ένταξη των μαθητών προσφύγων στο ελληνικό σχολικό περιβάλλον. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τις τοποθετήσεις των διευθυντών των σχολικών μονάδων, τόσο οι ίδιοι αλλά και το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι πλέον ιδιαίτερα θετικοί ως προς την υλοποίηση του προγράμματος «Υποδοχής των Προσφύγων στην Α/θμια Εκπαίδευση» του ΥΠΑΙΘ, καθώς πιστεύεται σθεναρά ότι το σύγχρονο σχολείο δύναται να συμβάλλει μακροπρόθεσμα στη μείωση των πολιτισμικών ανισοτήτων. Εντούτοις, έως και σήμερα παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις τόσο σε οργανωτικό όσο και σε εκπαιδευτικό πλαίσιο. Δηλαδή, διαπιστώνονται ελλείψεις σε κτηριακές και υλικοτεχνικές υποδομές, καθώς και σε εκπαιδευτικό προσωπικό το οποίο πρέπει να διαθέτει τις αναγκαίες ικανότητες και δεξιότητες, προκειμένου να μπορεί να ανταπεξέλθει στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών προσφύγων. Παράλληλα, η απουσία διερμηνέων συνιστά ένα διαχρονικό ζητούμενο καθώς δυσχεραίνει την επικοινωνία μεταξύ των παιδιών και των εκπαιδευτικών. Ενώ, είναι εμφανής η αδυναμία ελέγχου της φοίτησης των μαθητών προσφύγων, οι οποίοι δεν διαμένουν σε κλειστές δομές φιλοξενίας, αλλά εντός του αστικού ιστού. Over the past four years (2016-2020), Greek educational units following the large influx of migrant populations in the country have faced the challenge of welcoming and integrating a significant number of migrant and refugee children into the Greek school environment. Within this framework, this qualitative survey sought to investigate for the first time the views of 26 Primary Education principals of Northern Greece on the major issue of the integration of refugees into the Greek education system. The above study showed the inability of the Ministry of Education and Science to make productive use of the earlier educational experience, with the aim of creating an integrated framework for the successful integration of refugee pupils into the Greek school environment. However, as is apparent from the viewpoints of the school directors, both themselves and the entire educational community keep an extremely positive outlook on the implementation of the " Refugee Welcome Program " of the Ministry of Education, as it is firmly believed that in the long term the modern school can contribute to reducing cultural inequalities. However, to date there have been significant deficiencies both in organizational and educational contexts. That is to say, there are significant deficiencies in building and logistical infrastructure, as well as in educational staff with the necessary abilities and skills so as to be able to cope with the real needs of refugee pupils. At the same time, the absence of interpreters is a timeless issue as it makes communication between children and teachers difficult.