Ανακαλύπτοντας την ιστορία της Κοζάνης: πρόταση διερεύνησης της τοπικής ιστορίας για μαθητές/ τριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Abstract
Η παρούσα διπλωματική έχει ως αντικείμενο τη διδακτική της τοπικής ιστορίας, και ειδικότερα την ιστορία της πόλης της Κοζάνης μέσα από σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους. Πρόκειται για έναν διαφορετικό περίπατο στον αστικό ιστό της πόλης με ιστορικό ενδιαφέρον. Οι μαθητές/ τριες επισκέπτονται κτίρια και ιστορικά τοπία, μελετούν την ιστορία τους και μέσα από αυτά «ανακαλύπτουν» την ιστορία της πόλης. Ως μέθοδος προτείνεται η μέθοδος project που συνδυάζεται με την επίσκεψη πεδίου. Η φιλοσοφία και ο σχεδιασμός της διδακτικής πρότασης βασίστηκε πάνω στις έννοιες της βιωματικότητας, της ενσυναίσθησης, της αλλαγής, της αιτιότητας και της πολυπρισματικότητας, βασικών παραμέτρων στη σύγχρονη διδακτική. Με τον τρόπο αυτό η μελέτη της τοπικής ιστορίας γίνεται μαθητοκεντρική, προωθεί την ανακάλυψη και καλλιεργεί τη συνεργασία. Έτσι, η υιοθέτηση καινοτόμων μεθόδων συμβάλλει θετικά στην καλλιέργεια της ιστορικής κρίσης, στη διαμόρφωση ενός ιστορικά σκεπτόμενου μαθητή, που συνεργάζεται με τους γύρω του, σκέφτεται χωρίς προκαταλήψεις και διατυπώνει τεκμηριωμένο ιστορικό λόγο. The present thesis aims to inquire into local history teaching, and, in particular, the history of the city of Kozani through contemporary and innovative methods. It is actually a different “walk” in the city fabric that is of historical interest. Students visit buildings and historical sights, study their history and through them “discover” the history of ths city. A project combined with field visit is the method suggested. The whole philosophy and structure of the teaching proposal was based on the concepts of experiential learning, empathy, change of causality and multifaceted approach, which are fundamental parameters of contemporary teaching. In this way, the study of local history becomes student-centered, advances discovery and fosters cooperation. Thus, the adoption of innovative methods positively contributes to the cultivation of historical judgement, the formation of a historically conscious student who cooperates with the people around him/her, contemplates without prejudices and formulates substantiated historical thinking.