Ανάπτυξη καινοτομικού οπτικοακουστικού υλικού στο δημοτικό σχολείο για το περιεχόμενο της Νανοτεχνολογίας
Abstract
Η Νανοεπιστήμη-Νανοτεχνολογία (Ν-ΕΤ) αποτελεί ένα διεπιστημονικό κλάδο, ο οποίος εξειδικεύεται στη μελέτη δομών με διαστάσεις νανοκλίμακας, δηλαδή 1100nm. Σε αυτές τις διαστάσεις τα υλικά εμφανίζουν νέες ιδιότητες, τις οποίες η Ν-ΕΤ επιδιώκει να εκμεταλλευτεί ώστε να προκύψουν νέες εφαρμογές σε διάφορους τομείς, όπως ιατρική, ηλεκτρονική, ρουχισμός, προηγμένα υλικά κτλ. Οι πολλαπλές τεχνολογικές εφαρμογές, σε σχεδόν όλους τους τομείς της καθημερινής ζωής, έχει στρέψει τον ενδιαφέρον των ερευνητών της Επιστήμης της Διδακτικής των ΦΕ, ώστε να μελετηθεί η προοπτική της ενσωμάτωσης του επιστημονικού περιεχομένου που διέπει τη Ν-ΕΤ σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ωστόσο αυτό το εγχείρημα συνιστά πρόκληση. Το εύρος των διαστάσεων στο οποίο εξειδικεύεται η Ν-ΕΤ βρίσκεται μακριά από την αισθητηριακή μας αντίληψη και ως εκ τούτου η προσέγγιση και κατανόησή των φαινομένων της νανοκλίμακας παρουσιάζει δυσκολίες. Τα πολυμεσικά εργαλεία προβάλλονται ως μέσα που μπορούν να συνεισφέρουν στην αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης. Συγκεκριμένα, ερευνητές της Διδακτικής της Ν-ΕΤ και εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι τα animation, έχουν τη δυναμική να βοηθήσουν τα υποκείμενα της μάθησης να προσεγγίσουν και να αναπτύξουν κατανόηση για αφηρημένο περιεχόμενο της Ν-ΕΤ, με απώτερο στόχο να το εισάγουν στους μαθητές τους. Υπό αυτό το πρίσμα το εκπαιδευτικό ρεύμα STEAM υποστηρίζει την εισαγωγή των Τεχνών στη διδασκαλία και συγκεκριμένα τη χρήση εργαλείων και τεχνικών προερχόμενα από τις Τέχνες, όπως το animation. Για τη δημιουργία όμως ενός animation καλούνται διάφορες ειδικότητες να συνεργαστούν, όπως οι συγγραφείς και οι σχεδιαστές. Υπό αυτήν την οπτική, στην παρούσα εργασία, περιγράφεται ο σχεδιασμός ενός οπτικοακουστικού υλικού σε μορφή animation και η ανάπτυξη του animated storyboard με θέμα την όψη του περιεχομένου της Ν-ΕΤ που αφορά το Μέγεθος και απευθύνεται σε μαθητές του Δημοτικού Σχολείου. Η κατανόηση της έννοιας του Μεγέθους θεωρείται κρίσιμη και προαπαιτούμενη προκειμένου τα υποκείμενα της μάθησης να αναπτύξουν τον νανογραμματισμό τους. Πιο αναλυτικά, στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται και αναλύονται τα επτά βήματα της διαδικασίας σχεδιασμού, δηλαδή η δημιουργία του σεναρίου, η δημιουργία του storyboard, οι τεχνικές του animation, η ηχοληψία, η δημιουργία του animated storyboard-animatic, το μοντάζ και τα ειδικά εφέ όπως αυτά αναγνωρίστηκαν μετά από βιβλιογραφική επισκόπηση και μελέτη πηγών σχετικών με την δημιουργία animation. Τέλος, παρουσιάζεται το animated storyboard-animatic με τίτλο «Μάκρομίκρο-νάνο κόσμος», που αποτελεί το τέταρτο βήμα της δημιουργίας του animation. Nanoscience-Nanotechnology (NST) consists of an interdisciplinary field, that specializes in the study of structures with nanoscale dimensions, ie 1-100nm. In these dimensions, the materials exhibit new properties, which NST seeks to exploit in order to create new applications in various sectors, such as medicine, electronics, clothing, advanced materials, etc. The multiple technological applications in almost all areas of everyday life has attracted the interest of Science education researchers to study the prospective of integrating the scientific content that governs NST at all levels of education. However, this is challenged. The range of dimensions in which NST specializes is far from our sensory perception and therefore approaching and understanding the phenomena of the nanoscale presents difficulties. Multimedia tools are projected as tools that can contribute to address this challenge. In particular, researchers of NST education as well as educators argue that animation has the potential to help individuals to approach and develop an understanding about the complex NST content, with the ultimate goal of introducing it to their students. Under this lens, the STEAM educational trend supports the introduction of Arts in teaching and in particular the use of tools and techniques derived from the Arts, such as animation. However, in order to create an animation, various specialties are required to collaborate, such as writers and designers. From this point of view, the present work describes the process of designing an audiovisual material in the form of animation and the development of the animated storyboard for addressing the Size aspect of the NST content to primary students. Understanding the concept of Size is considered critical and a prerequisite in order individuals to develop their nanoliteracy. To be more specific, the present work investigates and resolves the seven steps of the designing process, namely the creation of the script, the creation of the storyboard, the animation techniques, the sound recording, the creation of the animated storyboard-animatic, the editing and special effects, as they were identified after a literature review and study of sources related to the creation of animation. Finally, the animated storyboard-animative entitled "Macro-micro-nano world" is presented, which is the fourth step in the process of the creation of an animation.