Εκφοβισμός/Θυματοποίηση: Η σχέση τους με τη Συναισθηματική Νοημοσύνη και την Ψυχική Ανθεκτικότητα Μαθητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Abstract
Ο εκφοβισμός είναι ένα μείζον θέμα που μας προβληματίζει, καθώς αυξάνεται ραγδαία και ειδικά στα σχολεία. Στις μέρες μας, γίνονται αρκετές έρευνες, γράφονται μελέτες και άρθρα που αφορούν την ψυχική ανθεκτικότητα και τη συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών, καθώς και τη σχέση αυτών των δύο με τον εκφοβισμό. Αυτές οι τρεις έννοιες, αποτελούν αντικείμενο μελέτης τα τελευταία χρόνια στο κομμάτι της εκπαίδευσης και της ψυχολογίας. Σκοπός αυτής της εργασίας ήταν να εξετάσει τη σχέση αυτών των τριών εννοιών μεταξύ τους και πώς επηρεάζουν τη συμπεριφορά των παιδιών. 50 μαθητές, που φοιτούσαν στην Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη του 2ου δημοτικού σχολείου Φλώρινας, συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο αποτελούμενο από τις κλίμακες Resilience Scale (Wagnild & Young, 1993), Bullying and Victimization Questionnaire (BVQ· Olweus, 1993) και Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue; Petrides & Furnham (2000). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η συναισθηματική νοημοσύνη και η ψυχική ανθεκτικότητα συσχετίζονται θετικά μεταξύ τους, ενώ η συναισθηματική νοημοσύνη συσχετίζεται θετικά με τη θυματοποίηση. Επίσης, τα κορίτσια έχουν υψηλότερη συναισθηματική νοημοσύνη από τα αγόρια, ενώ τα αγόρια εμπλέκονται περισσότερο σε περιστατικά εκφοβισμού από τα κορίτσια. Τα αποτελέσματα είναι σημαντικά για το ρόλο των συναισθηματικών ικανοτήτων σε περιστατικά εκφοβισμού και θυματοποίησης των μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.Bullying is a major issue that worries us, as it is growing rapidly, especially in schools. Nowadays, a lot of research is being done, studies and articles are being written about children's mental resilience and emotional intelligence, as well as the relationship between these two and bullying. These three concepts have been studied in recent years in the field of education and psychology. The purpose of this work was to examine the relationship between these three concepts and how they affect children's behavior. 50 students, who were in the 5th and 6th grades of the 2nd elementary school of Florina, completed a questionnaire consisting of the Resilience Scale (Wagnild & Young, 1993), Bullying and Victimization Questionnaire (BVQ; Olweus, 1993) and the self-reported questionnaire was used. Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue; Petrides & Furnham (2000). The results showed that emotional intelligence and mental resilience were positively correlated with each other, while emotional intelligence was positively correlated with victimization. Also, girls have higher emotional intelligence than boys, while boys are more involved in incidents of bullying than girls. The results are important for the role of emotional skills in incidents of bullying and victimization of primary school students.