Πρακτικές γραμματισμού σε δίγλωσσους μετανάστες μαθητές: Απόψεις εκπαιδευτικών Δημοτικού Σχολείου
Abstract
Η παρούσα εργασία εξετάζει τις απόψεις και τις στάσεις εκπαιδευτικών που εργάζονται σε σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από ποικίλες περιοχές της Ελλάδας σχετικά με τις πρακτικές γραμματισμού σε μαθητές που προέρχονται από άλλα πολιτισμικά περιβάλλοντα. Συγκεκριμένα, η εργασία στοχεύει: α) στη διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών σε θέματα ενταξιακής πολιτικής, β) στην ανίχνευση των πρακτικών που θεωρούν κατάλληλες τόσο για την ένταξη όσο και για την εκπαίδευση των μεταναστών και προσφύγων μαθητών, γ) στην αναζήτηση των απόψεων αναφορικά με την κατάρτισή τους σε θέματα δίγλωσσης και σε γενικότερο πλαίσιο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και δ) στην αποτύπωση των προτάσεων των εκπαιδευτικών ως προς το εκπαιδευτικό υλικό και το περιεχόμενο της εκάστοτε διδασκαλίας των δίγλωσσων μαθητών. Οι προαναφερθέντες στόχοι θα επιτευχθούν μέσα από την ανασκόπηση της υπάρχουσας ελληνικής βιβλιογραφίας και την έρευνα που πραγματοποιήθηκε την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου του 2019 , στην οποία συμμετείχαν 18 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί, μέσα από ατομικές ημι-δομημένες συνεντεύξεις που αναλύθηκαν ποιοτικά. Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν τη μη ικανοποιητική ένταξη των Νεομεταναστών/προσφύγων μαθητών σε αντίθεση με τους μετανάστες, την ανάγκη για ύπαρξη περισσότερων πρακτικών και παροχών για την ένταξη και την εκπαίδευση των δίγλωσσων μαθητών αλλά και την έλλειψη επιμόρφωσης, κατάρτισης και στήριξης ορισμένων εκπαιδευτικών στο συγκεκριμένο έργο. The present study examines the concepts and perceptions of teachers who work at primary school in various parts of Greece about practical literacy for students from plenty of ethnical backgrounds. Specifically,this study is to: a) invastigate the teacher’s stances on inclusion, b) find appropriate ways of practicing the inclusion of immigrant and refuge students, c) pick up on their points of view on bilingual or intercultural education and d) catching on their suggestions about educational material and contents of the bilingual students tuition. The aforementioned goals will be achieved through literature review and the research which conducted throughout October-December 2019, in which 18 practicing teachers,through some personal thoroughly analyzed and semi-developed interviews. The results confirm a non-satisfactory inclusion of the recent arrived immigrant and refugee students as opposed to the immigrant and refugees who had already been living in the country, the need for more ways of practice and provision for the inclusion and education of bilingual students but also the lack of education, establishment and support of certain teacher’s work.