Η ιστορική διακόσμηση των δημοτικών σχολείων: τεκμηρίωση και ερμηνεία οπτικών αφηγημάτων στους σχολικούς τοίχους
Abstract
Η παρούσα εργασία στοχεύει στην ερμηνεία, έπειτα από μελέτη, της ιστορικής διακόσμησης των σχολικών τοίχων σε σχολεία Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ανά την Ελλάδα. Για τις ανάγκες της εργασίας χρησιμοποιείται ερευνητικό υλικό πολυετούς έρευνας που διεξήχθη από το έτος 2013 έως 2018. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του μαθήματος «Ειδικά θέματα διδακτικής της ιστορίας» και διεξήχθη από προπτυχιακούς φοιτητές του Τμήματος Δημοτικής εκπαίδευσης, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Βασισμένη στα αποτελέσματα της πτυχιακής εργασίας και έρευνας του Νικόλαου Πάντσιου, η συγκεκριμένη εργασία μελετάει τα δεδομένα που προέκυψαν από τη νέα έρευνα, ώστε να εντοπίσει στοιχεία που θα εμπλουτίσουν τα αποτελέσματα όπως αυτά έχουν αποτυπωθεί από την προηγούμενη έρευνα. Τα αποτελέσματα της προϋπάρχουσας έρευνας μπορούν να εμπλουτιστούν και, ακόμα, να συγκριθούν αν ταυτίζονται ή αποκλίνουν με τα δεδομένα που προκύπτουν στην παρούσα εργασία.
Αναλυτικά, στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται γενικά το θεωρητικό πλαίσιο όπου ορίζεται η δημόσια ιστορία, τα πεδία της και οι χρήσεις σε παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο. Στο δεύτερο κεφάλαιο παραθέτονται ο ορισμός της εικόνας γενικά, η χρησιμότητά της, καθώς και ο τρόπος που αυτή χρησιμοποιείται και λειτουργεί σε συνάρτηση με τον σκοπό ύπαρξής της στο σχολείο. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η μεθοδολογία της έρευνα και στο τέταρτο αναλύονται τα αποτελέσματά της. Η εργασία ολοκληρώνεται με τις διαπιστώσεις και τη συζήτηση γύρω από τη συγκεκριμένη έρευνα. Παρατίθεται η σχετική βιβλιογραφία και το παράρτημα στο οποίο βρίσκεται το ερευνητικό εργαλείο. The present thesis aims at the interpretation, after study, of the historical decoration of the school walls in schools of Primary education throughout Greece. For the thesis’s needs, research material of many years of research was used from 2013 to 2018. The survey was conducted within the course "Special issues of teaching history" and was carried out by undergraduate students of the Department of Primary Education, University of Western Macedonia.
Based on the results of the dissertation and research of Nikolaos Pantsios, this paper studies the data that emerged from a new research, in order to identify data that will enrich the results as they have been captured by the previous inquiry. The results of the pre-existing research can be enriched and even compared if they are identical or deviated from the data obtained in the present dissertation.
In detail, in the first chapter there is a presentation of the theoretical framework that defines public history, its fields and uses globally and nationally. The second chapter lists the definition of the image in general, its usefulness, and how it is used and operates in relation to the purpose of its existence in school. The third chapter presents the research’s methodology and the fourth analyzes its results. The paper concludes with findings and discussion around this research. The relevant bibliography and the appendix to which the research tool is located are listed below.