Η Επίδραση της Μουσικοθεραπείας σε παιδιά με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
Abstract
Η μουσική είναι η πιο διαδεδομένη μορφή επικοινωνίας μεταξύ των λαών και
χαρακτηρίζεται ως κοινή γλώσσα. Η επίδραση της σε παιδιά με διαταραχές αυτιστικού
φάσματος αποτελεί τρόπο έκφρασης συναισθημάτων. Αρχικά, στην παρούσα εργασία
στο κυρίως μέρος αναλύονται οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.), οι
Ιδιότητες της Μουσικής, η Μουσικοθεραπεία σαν επιστήμη και η Μουσικοθεραπεία
εφαρμοσμένη στον Αυτισμό. Το θέμα που διερευνάται είναι κατά πόσο μπορούν να
βελτιωθούν τα παιδιά με Δ.Α.Φ στους τομείς που υστερούν μέσω της μουσικής. Μέσα
από την ανάλυση του εγκεφάλου, των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των παιδιών και
μελέτες μουσικοθεραπευτικών παρεμβάσεων στα επιμέρους κεφάλαια θα καταλήξουμε
στο συμπέρασμα ότι η μουσικοθεραπεία βοηθάει τα παιδιά να εξωτερικεύουν τα
συναισθήματα τους. Στη συνέχεια προκύπτει ένα νέο ερευνητικό ερώτημα σε σχέση με
τις νέες τεχνολογίες, τη χρήση των ρομπότ που χορεύουν με ηχητική υπόκρουση και σε
ποιο βαθμό δύνανται να επιδράσουν στη συγκέντρωση των παιδιών με Δ.Α.Φ. Τέλος,
γίνεται αναφορά σε μία μελέτη παρέμβασης σε 6 παιδιά τυπικής ανάπτυξης και
φάσματος του αυτισμού, όπου γίνεται εμφανές ότι δεν ανταποκρίνονται όλα τα παιδιά σε
μια μουσικοθεραπευτική συνεδρία, διότι σημαντικός είναι και ο παράγοντας της
προσωπικότητας του κάθε παιδιού.Music is the most widespread form of communication between civilizations and could be
characterized as a common language. Its utilization within the context of the education of
children with Autism Spectrum Disorders (ASD) seems to promote their emotional
expression. Autism Spectrum Disorders will be described in the main part of the current
thesis along with the properties of music, the discipline of music therapy and the
application of music therapy on autistic children, each in separate sections. The matter
under consideration is whether children with ASDs, can improve their cognitive functions
through music therapy. After an analysis of the human brain’s higher cognitive function,
the unique characteristics of the children’s brain and the study of published music therapy
interventions the conclusion that music therapy enables children with ASDs to
externalize their emotions can be reached. A distinct section regarding the use of modern
technology, more specifically robots with dancing or sound producing abilities, with an
aim to improve the concentration of children with ASDs will be presented. Finally it is
worth mentioning, as proved in an interventional study on six children with ASDs, that
not all children adequately respond to music therapy sessions. Each child’s personality is
a crucial factor directly influencing the effect of music therapy on cognitive functions