Η ενσωμάτωση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες στο εκπαιδευτικό σύστημα Μοντεσσόρι
Abstract
Η εργασία αναφέρεται στην δυνατότητα ενσωμάτωσης παιδιών προσχολικής ηλικίας
με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στο παιδαγωγικό σύστημα Μοντεσσόρι. Πιο
αναλυτικά η παρούσα πτυχιακή εργασία αποτελείται από τρία κεφάλαια, ουσιαστικά
τρία κύρια μέρη. Το πρώτο κεφάλαιο της εργασίας παρουσιάζει τον εννοιολογικό
προσδιορισμό των μαθησιακών δυσκολιών και αναφέρει αναλυτικά τα
χαρακτηριστικά των παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Μετέπειτα,
αναφέρεται στο ιδανικό εκπαιδευτικό περιβάλλον μάθησης, στο οποίο
κατηγοριοποιούνται οι πιο συχνές ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Αφετέρου,
τεκμηριώνεται με σαφήνεια ο ορισμός και η έννοια της ενσωμάτωσης στο πλαίσιο
του παιδαγωγικού συστήματος της Μοντεσσόρι εστιασμένο σε παιδιά με ειδικές
μαθησιακές δυσκολίες και τεκμηριώνονται οι παράγοντες που επηρεάζουν την
ενσωμάτωση.
Το δεύτερο κεφάλαιο περιλαμβάνει το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων
Σπουδών (ΔΕΠΠΣ), τις βασικές αρχές και τον σκοπό ολόπλευρης ανάπτυξης των
παιδιών και την ανάγκη ποικίλων διδακτικών προσεγγίσεων, διότι κάθε άτομο έχει
διαφορετικές ανάγκες. Επίσης, επισημαίνεται η αναγνώριση πρώιμων ενδείξεων για
τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην πρώιμη σχολική ηλικία. Ακόμη, τονίζεται η
σημασία της πρώιμης παρέμβασης ως προς την αποφυγή δευτερογενών
προβλημάτων.
Το τρίτο κεφάλαιο αναφέρεται αρχικά, στην βιογραφία και το έργο της Μαρίας
Μοντεσσόρι, στη συνέχεια, παρουσιάζονται τρόποι για την χρήση εκπαιδευτικού
υλικού σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης, περιγράφεται η οπτική
της Μοντεσσόρι για τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Τέλος, αναλύεται ο
ρόλος του εκπαιδευτικού και το πρόγραμμα σπουδών για τα παιδιά φυσιολογικής
ανάπτυξης που συμπεριλαμβάνει και τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές
δυσκολίες.
The current thesis refers to the possibility of integrating preschool children with
special learning disabilities into the Montessori pedagogical system. In more detail,
this dissertation consists of three chapters, essentially three main parts. The first
chapter of the work presents the conceptual definition of learning disabilities and
mentions in detail the characteristics of children with special learning disabilities.
Subsequently, it refers in detail to the ideal educational learning environment, in
which the most common special learning disabilities are categorized. On the other
hand, the definition and concept of integration within the Montessori pedagogical
system is clearly documented in children with special learning disabilities and the
factors that affect integration are documented.
The second chapter includes the Interdisciplinary Unified Curriculum Framework
(IUCF), the basic principles and purpose of children's all-round development and the
need for a variety of teaching approaches, because each person has different needs. It
is also important to recognize early indications of special learning disabilities in the
kindergarten. It also emphasizes the importance of early intervention to avoid
secondary problems.
The third chapter first deals with the biography and work of Maria Montessori, then
presents ways to use educational material in children with special learning disabilities.
Montessori's vision for children with special learning disabilities is also described.
Lastly are analyzed the role of the teacher and the curriculum for children of normal
development, including children with learning disabilities.