Διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών για την καλλιέργεια στρατηγικών γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες
Abstract
Η παρούσα έρευνα εξετάζει τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών προσχολικής
και πρώτης σχολικής ηλικίας σχετικά με τον ρόλο των στρατηγικών γλωσσικής
ανάπτυξης στην κατάκτηση της γλώσσας από τα παιδιά. Ακόμη, διερευνά τις
στρατηγικές ανάγνωσης, γραφής και λεξιλογίου που διδάσκουν μέσα στην τάξη
καθώς και τον τρόπο που ενισχύουν τη χρήση τους στους μαθητές. Επιπλέον, μελετά
τις μεθόδους διαφοροποίησης της διδασκαλίας που αξιοποιούν οι εκπαιδευτικοί,
προκειμένου να ενισχύσουν την κατάκτηση των στρατηγικών από τους μαθητές με
γενικές ή/και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Η έρευνα διενεργήθηκε κατά το σχολικό έτος 2016-2017 και έλαβαν μέρος 30
εκπαιδευτικοί. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσα από ατομικές, ημιδομημένες
συνεντεύξεις που αναλύθηκαν ποιοτικά. Τα αποτελέσματα της έρευνας
επιβεβαιώνουν ότι παρά την αυξανόμενη συνειδητοποίηση των εκπαιδευτικών
σχετικά με τη σημασία των στρατηγικών στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών,
αδυνατούν να τις ορίσουν και να τις ταξινομήσουν, καθώς δεν κατέχουν το
απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο. Οι ίδιοι θεωρούν ότι οι στρατηγικές είναι
επίκτητες, αλλά οι περισσότεροι προτιμούν την έμμεση διδασκαλία τους, παρόλο που
η διεθνής βιβλιογραφία τάσσεται υπέρ της σαφής και στοχευμένης ενίσχυσης των
στρατηγικών. Ακόμη, κρίνουν τις γνώσεις τους αναφορικά με το θέμα ελλιπείς και
εκφράζουν την ανάγκη επιμόρφωσης σε ζητήματα που αφορούν την καλλιέργεια των
στρατηγικών γλωσσικής ανάπτυξης. Τέλος, οι εκπαιδευτικοί που έλαβαν μέρος στην
έρευνα θεωρούν ότι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι ικανά στην κατάκτηση
των στρατηγικών, οι οποίες τους βοηθούν να διαχειριστούν τις δυσκολίες τους.
Ωστόσο, παραδέχονται ότι δεν διαφοροποιούν τη διδασκαλία τους, με σκοπό να
καλύψουν τις διαφορετικές ανάγκες αυτών των μαθητών.
The present research examines preschool and primary school teacher’s
viewpoints regarding the role of linguistic acquisition strategies in the language
development of children. Moreover, it explores the reading, writing, and vocabulary
strategies taught in the classroom and the methods by which teachers strengthen their
applications for student use. In addition, it studies the differentiated instruction used
by educators in order to aid in the acquisition of successful strategies for the
enrichment of students with general or specific learning disabilities.
Thirty teachers took part in a survey conducted during the 2016/2017 school
term. The data was collected through individual semi-structured interviews, which
were analyzed qualitatively. The results of the survey confirm that, despite the
teachers’ increased awareness of the importance of strategies in language
development, they were largely unable to define and categorize them, as they do not
possess the essential theoretical background. The teachers consider that language
strategies can be attained but most prefer an indirect method when employing them in
a teaching environment, despite the fact that the international bibliography favors a
clear and targeted reinforcement of the strategies. They consider their knowledge
regarding the subject to be incomplete and express a need for continuing education in
issues related to the cultivation of language development strategies. The educators
who participated in the survey believe that children with learning disabilities are,
indeed, capable of mastering the strategies to help them cope with their difficulties.
However, they admit they don’t differentiate their teaching methods to take individual
student’s needs into account.