Διερευνώντας τον Επαγγελματισμό των Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
Abstract
Περίληψη
Ο επαγγελματισμός των εκπαιδευτικών, ως έννοια δυναμική, ιδιαίτερα πολύπλοκη, συνδέεται άμεσα με τις εκάστοτε κοινωνικές συνθήκες. Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τις αντιλήψεις που έχουν για τον επαγγελματισμό, δεκαπέντε δάσκαλοι/ες που εργάζονται στην περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας. Το θεωρητικό μέρος της μελέτης περιλαμβάνει τον προσδιορισμό της έννοιας του επαγγελματισμού, ενώ το ερευνητικό μέρος αποτυπώνει τις απόψεις των συμμετεχόντων για τον επαγγελματισμό και για τους παράγοντες που τον περιορίζουν ή τον αποδυναμώνουν. Η έρευνα υιοθετεί τις αρχές της ποιοτικής προσέγγισης χρησιμοποιώντας ως ερευνητικό εργαλείο τη συνέντευξη. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες συνδέουν τον επαγγελματισμό με α) την άρτια επιστημονική κατάρτιση, β) την επαγγελματική ανάπτυξη, γ) τη διά βίου μάθηση, δ) με προσωπικά γνωρίσματα και ε) με χαρακτηριστικά που άπτονται της άσκησης του εκπαιδευτικού τους έργου. Φαίνεται επίσης, ότι επιθυμούν, την αναβάθμιση και βελτίωση του επαγγελματισμού τους, καθώς και την ενίσχυση της επαγγελματικής τους ανάπτυξης, ενώ δεν παραβλέπουν και τους παράγοντες που δρουν ανασταλτικά προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση. Επιπλέον, με ρυθμιστικούς παράγοντες τη συνέπεια και την υπευθυνότητα που πρέπει να διακρίνει το επάγγελμα του/της εκπαιδευτικού, δεν «παραιτούνται» όταν συναντούν προβλήματα στην εργασία τους και κυρίως προσπαθούν να εξελίσσονται προς όφελος των μαθητών/τριών τους.Abstract Teacher's professionalism, as a dynamic and particularly complex concept, is directly related to the respective social conditions.This dissertation explores the perceptions on professionalism of fifteen teachers working in the region of Western Macedonia. The theoretical part of the study includes the definition of the concept of professionalism, while the research part captures the participants' views on professionalism and the factors that limit or weaken it. The research adopts the principles of the qualitative approach using the interview as a research tool. The results of the research showed that the participants associate professionalism with a) perfect scientific training, b) professional development, c) lifelong learning, d) personal traits and e) characteristics related to the exercise of their educational work. It also seems that they want to upgrade and improve their professionalism, as well as to enhance their professional development, while they do not overlook the factors that act as a deterrent in this direction. Furthermore, having consistency and responsibility as regulatory factors that should distinguish the profession of the teacher, they do not give up when they encounter problems at work and they principally try to develop themselves for their students' benefit.