Η σχεδιαστική σκέψη στο δημοτικό σχολείο
Abstract
Περίληψη
Προηγούμενες έρευνες ανέδειξαν τη σπουδαιότητα ύπαρξης σχεδιαστικής σκέψης
στους ανθρώπους. Σε ένα περιβάλλον που συνεχώς τροποποιείται και προκύπτουν
νέες ανάγκες, τα άτομα οφείλουν να είναι καταρτισμένα ούτως ώστε να μπορούν να
δημιουργήσουν νέα προϊόντα, με στόχο την κάλυψη των προαναφερθέντων αναγκών
τους. Ορισμένοι ερευνητές υποστήριξαν ότι η δόμηση της σχεδιαστικής σκέψης,
μπορεί να επιτευχθεί μέσω της εκπαίδευσης και επικεντρώθηκαν στην τριτοβάθμια
εκπαίδευση, κυρίως σε σχολές που διέθεταν αντικείμενα συναφή με το σχεδιασμό.
Άλλοι ερευνητές τόνισαν πως, τα παιδιά από πολύ μικρά είναι καλύτερα
προετοιμασμένα να αντιληφθούν τη διαδικασία του σχεδιασμού, να την
ενσωματώσουν στην καθημερινότητα τους και να αποτελέσει για τα ίδια ένας τρόπος
σκέψης που θα χρησιμοποιούν σχεδόν αυτοματοποιημένα. Στην παρούσα μελέτη
υποθέσαμε ότι, θα αναδειχθούν: η ανάγκη ύπαρξης στης σχεδιαστικής σκέψης στο
δημοτικό σχολείο, ο διεπιστημονικός χαρακτήρας που τη διέπει και τα οφέλη που
παρέχει η ένταξη της στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στη βιβλιογραφική
ανασκόπηση μελετήθηκαν 20 προγράμματα σχεδιαστικής σκέψης που εφαρμόστηκαν
σε τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και τα οποία έλαβαν μέρος από το 2013
μέχρι και το 2021. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η ενσωμάτωση
προγραμμάτων σχεδιαστικής σκέψης στο δημοτικό σχολείο θα ήταν ιδιαιτέρως
προσοδοφόρα. Τα οφέλη για τους άμεσα εμπλεκόμενους σε πνευματικό,
συναισθηματικό αλλά και γνωστικό επίπεδο αξιοσήμαντα. Επιπλέον, αποδείχθηκε ο
διεπιστημονικός χαρακτήρας της σχεδιαστικής σκέψης, ο οποίος καθιστά εφικτή την
ενσωμάτωση της σε πληθώρα μαθημάτων και στα Προγράμματα Σπουδών.Abstract
Previous researches have highlighted the importance of design thinking in human
beings. In an environment that constantly changes and new needs arise, individuals
must be trained to create new products, in order to cover their needs. Some
researchers supported that the construction of design thinking can be achieved
through education and have focused on higher education, especially in universities
with design-related subjects. Other researchers have pointed out that children from a
very young age are prepared to understand the design process, to integrate it into their
daily lives in order to be an automated way of thinking for them. In the present
research, we assumed that the need of design thinking in primary school, its
interdisciplinary nature and the benefits provided by including it in primary education
will stand out. In this literature review 20 design thinking programs were studied, that
were implemented in primary education and took place between 2013 and 2021. The
results showed that the integration of design thinking programs in elementary school
would be profitable. Also, there are significant benefits in spiritual, emotional and
cognitive level for those who are involved in such programs. Moreover, the
interdisciplinary nature of design thinking has been proven. This makes it much easier
to integrate design thinking into plenty of lessons and of course into school
curriculum.