Η Δημιουργική Γραφή ως εναλλακτικός τρόπος προσέγγισης των Μαθησιακών Δυσκολιών
Abstract
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα πτυχιακή εργασία αναλύει την προσέγγιση των
μαθησιακών δυσκολιών μέσω της δημιουργικής γραφής στο σχολικό πλαίσιο. Πιο
συγκεκριμένα, μελετάται ο τρόπος και οι μέθοδοι συνεισφοράς της
δημιουργικής γραφής στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που εμφανίζουν τα
παιδιά είτε στον προφορικό, είτε στον γραπτό λόγο. Αρχικά, καταγράφονται οι
μαθησιακές δυσκολίες, δίνεται ο ορισμός τους και οι κατηγορίες που τις
απαρτίζουν. Εφόσον αποσαφηνιστεί το πώς τους αποδόθηκε ο τίτλος «μαθησιακές
δυσκολίες» γίνεται λόγος για τα πιθανά αίτια δημιουργίας τους, καθώς και για τις
στρατηγικές αντιμετώπισης των προβλημάτων του γραπτού και προφορικού λόγου.
Στο δεύτερο σκέλος της εργασίας ακολουθεί η ανάπτυξη του θέματος της
δημιουργικής γραφής, παρουσιάζεται ο ορισμός της, η ιστορική της πορεία ως
σήμερα, αλλά και τα οφέλη της. Στη συνέχεια, μελετάται η δημιουργική γραφή στο
σχολικό περιβάλλον και πιο συγκεκριμένα στα νηπιαγωγεία της Ελλάδας, όπως και
το θέμα της δημιουργικής γραφής ως διδακτική μέθοδος. Το τρίτο και τελευταίο
κεφάλαιο εστιάζει στην σύζευξη των δυο παραπάνω αντικειμένων. Τέλος,
τονίζονται ξεχωριστά τα οφέλη που δύναται να επιφέρει η εφαρμογή της
δημιουργικής γραφής στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Αναφερόμενη
στις διδακτικές προσεγγίσεις και σε μια σειρά από δραστηριότητες δημιουργικής
γραφής κατάλληλες για παιδιά που παρουσιάζουν τέτοιου είδους δυσκολίες,
η εργασία επιχειρεί να προσεγγίσει και να παρουσιάσει συνολικά τη
δημιουργική γραφή ως διδακτική μέθοδο.ABSTRACT
This dissertation analyzes the approach of learning difficulties through
creative writing in the school framework. More so, the way and methods creative
writing is contributing in problems of children with oral or writing problems. Firstly,
the learning difficulties are listed, their definition is given and the categories that are
consisted from. Considering that is clarified how the title "Learning Difficulties"
originated and also analyzed the possible causes of its creation as well as the
strategies to deal with oral or writing problems. The second part of the paper follows
the development of the issue of creative writing, its definition, its historical course, as
well as its benefits. Subsequently, creative writing in the school environment is
studied and more specifically in kindergartens in Greece, as well as the issue of
creative writing as a teaching method. The third and final chapter focuses on the
pairing of the two subjects above. Lastly the benefits that creative writing offers to
children with learning difficulties are highlighted separately. Referring to teaching
approaches and in a range of creative writing activities suitable for children who have
such difficulties, this paper attempts to approach and present creative writing as a
teaching method as a whole.