Γωνιά βιβλιοθήκης και εκπαιδευτική διαδικασία στο νηπιαγωγείο: Απόψεις και πρακτικές εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας
View/ Open
Date
2021-06Author
Παναγιωτίδου, Χαρίκλεια
Panagiotidou, Charikleia
Metadata
Show full item recordAbstract
Περίληψη
Αντικείμενο μελέτης της παρούσας ερευνητικής εργασίας, αποτελεί η διερεύνηση των απόψεων των εν ενεργεία εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας και των πρακτικών τους, σχετικά με τον ρόλο της γωνιάς της βιβλιοθήκης στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο νηπιαγωγείο. Πρόκειται για μία ποιοτική έρευνα κατά την οποία διερευνώνται τα κριτήρια, με βάση τα οποία οι εκπαιδευτικοί οργανώνουν τον υλικό χώρο της συγκεκριμένης περιοχής, οι τρόποι με τους οποίους η γωνιά της βιβλιοθήκης εμπλέκεται στην εκπαιδευτική διαδικασία και το θεωρητικό πλαίσιο από το οποίο αντλούν οι εκπαιδευτικοί τις παιδαγωγικές τους αντιλήψεις και τις πρακτικές. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν δέκα εν ενεργεία νηπιαγωγοί. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη χρήση ημιδομημένης συνέντευξης και η ανάλυση τους βασίστηκε στη θεματική ανάλυση (Bryman, 2017). Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι νηπιαγωγοί που αποτέλεσαν το δείγμα της έρευνάς μας, θεωρούν σημαντική τη γωνιά της βιβλιοθήκης, την αξιοποιούν συστηματικά, την εμπλουτίζουν με ποικιλία κειμενικών ειδών και την υποστηρίζουν παρά τις δυσκολίες που αναφέρουν ότι αντιμετωπίζουν, ωστόσο εκτιμούν ότι υπάρχουν και περιθώρια βελτίωσης. Τα αποτελέσματα έδειξαν επίσης, ότι υλοποιούνται πληθώρα οργανωμένων δραστηριοτήτων που ξεκινούν από το βιβλίο και την γωνιά της βιβλιοθήκης, οι οποίες σχετίζονται κυρίως με την γλώσσα και τις τέχνες. Σε ό,τι αφορά τις πρακτικές των νηπιαγωγών τα αποτελέσματα της έρευνας που εκπονήσαμε έδειξαν ότι, ως επί το πλείστον, αυτές αντανακλούν ένα μεικτό μοντέλο, ανάμεσα σε δασκαλοκεντρικές και συμμετοχικές/παιδοκεντρικές προσεγγίσεις.Abstract
The aim of the present research study is to investigate the beliefs of preschool teachers and their practices, regarding the role of the classroom reading area in shaping the education process in kindergarten. The present research is a qualitative one which explores the criteria whereby teachers organize the material in the specific area, the ways in which the reading area is used in the educational process and the theoretical framework behind the teachers` pedagogical perceptions and practices. The sample of the research consisted of ten active preschool teachers. The data were collected using a semi-structured interview, followed by thematic analysis (Bryman, 2017). The results of the research showed that the preschool teachers who were the sample of our research consider the reading area important, use it systematically, enrich it with a variety of textual types and support it despite the difficulties they report facing, however they estimate that there is room for improvement. The results also showed that a variety of organized activities are implemented starting from the book and the corner of the library which are mainly related to language an arts. Regarding the practices of preschool teachers the results showed that for the most part they reflect a mixed model between teacher-centered and participatory/child-centered approaches.