Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερη/ξένη. Μια κριτική προσέγγιση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και του εκπαιδευτικού υλικού
Abstract
Περίληψη
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η κριτική προσέγγιση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων «Παιδεία Ομογενών» και «Ένταξη παιδιών Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών στο σχολείο για την Α/θμια Εκπαίδευση» και του εκπαιδευτικού τους υλικού που προορίζεται για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης στο πρώτο επίπεδο ελληνομάθειας, δηλαδή στο Νηπιαγωγείο έως και τη Β΄τάξη του Δημοτικού. Αρχικά στο θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας γίνεται βιβλιογραφική ανασκόπηση για τη Διαπολιτισμική Αγωγή και Εκπαίδευση, για το φαινόμενο της διγλωσσίας και πιο αναλυτικά για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης/ξένης. Το κύριο μέρος ολοκληρώνεται με την αναφορά των δύο εκπαιδευτικών προγραμμάτων, με την περιγραφή των στόχων και του διδακτικού τους υλικού, καθώς και με τα κριτήρια αξιολόγησής τους. Τέλος, επιχειρείται η ανάδειξη αντιστοιχιών μεταξύ των προγραμμάτων σε επίπεδο στοχοθεσίας και σύγκρισης εκπαιδευτικού υλικού που προορίζεται για το Νηπιαγωγείο, και καταγραφής των συμπερασμάτων της αξιολόγησης για περαιτέρω βελτίωση της έρευνας αλλά και διερεύνησης προεκτάσεών της.Abstract
The goal of this paper is the critical approach of the educational programmes "Greek Education Abroad" and "Integration of the children of Repatriates and Foreigners in the Primary level of Education" and their educational material which is destined for the teaching of the Greek language as a second language at the first level of Greek learning, that is from Kindergarten to the 2nd grade of Primary School. Initially in the theoretical frame of the paper, we conduct a literature review on the Intercultural Education, on the phenomenon of bilingualism and more analytically on the teaching of the Greek language as a second/foreign language. The main part is completed with the reference to these two educational programmes, the description of their objectives and their educational materials, as well as their evaluation criteria. Finally, we attempt to highlight any correspondences between the programs as regard to target setting and comparison of educational material which is destined for Kindergarten, and recording of conclusions of the evaluation for further improvement of the research and the investigation of its expansion.