Η Ελληνική ως δεύτερη & ξένη γλώσσα : Ερευνητικές αποτυπώσεις και διδακτικές προσεγγίσεις
Abstract
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα πτυχιακή εργασία στοχεύει πρωτίστως να παρουσιάσει και να προτείνει το είδος διδασκαλίας που είναι γνωστό με τον όρο «ρηματική όψη» μέσω της Επικοινωνιακής Προσέγγισης αλλά και της Εστίασης στον Τύπο. Ταυτόχρονα στην συγκεκριμένη εργασία πραγματοποιείται προσέγγιση της θεωρίας της «Κατάκτησης» μιας δεύτερης γλώσσας ενώ το επίκεντρο βρίσκεται στη σημασία της μελέτης της όπως επίσης και σε αντίστοιχες έννοιες. Επιπλέον, γίνεται αναλυτική παρουσίαση αφενός των δύο διδακτικών προσεγγίσεων, της Επικοινωνιακής Προσέγγισης και της Εστίασης στον Τύπο, οι οποίες περιβάλλουν το σχέδιο μαθήματος, και αφετέρου του φαινομένου της «ρηματικής όψης». Η «ρηματική όψη» είναι η βάση της διδακτικής που προτείνεται, καθώς οι μαθητές που διδάσκονται την ελληνική γλώσσα ως Γ2 χρειάζεται να ξέρουν τις οψιακές διαφορές, προκειμένου όχι μόνο να κάνουν ορθή χρήση της καθημερινής επικοινωνίας, αλλά και γιατί το συγκεκριμένο φαινόμενο φαίνεται ότι μπερδεύει τους μαθητές. Ακόμα, στην παρούσα εργασία θα αναφερθούν οι λόγοι για τους οποίους είναι απαραίτητο να σχεδιάζεται με αναλυτικό τρόπο το κάθε γλωσσικό μάθημα, στο οποίο ο εκάστοτε εκπαιδευτικός χρειάζεται να συμπεριλαμβάνει ορισμένα στοιχεία, όπως επίσης θα παρουσιαστούν και τα βασικά συστατικά του σχεδίου αυτού. Στο τέλος της εργασίας θα παρουσιαστεί αναλυτικά το σχέδιο μαθήματος το οποίο θα περιβάλλεται από τις ανάλογες θεωρίες μάθησης, οι οποίες βοηθούν στην αιτιολόγηση και στην αποσαφήνιση των διδακτικών επιλογών στα διαδοχικά στάδιά του σχέδιο μαθήματος.ABSTRACT
The present dissertation primarily aims to present and propose the type of teaching known as the "verb aspect" through the Communicative Approach and the focus on form type of approach. At the same time, in the specific work, the theory of the "Conquest" of a second language is approached, while the focus is on the importance of its study as well as on corresponding concepts. In addition, there is a detailed presentation on the one hand of the two didactic approaches, the Communicative Approach and the Focus on Form on. Which surround the lesson plan, and on the other hand the phenomenon of the "verb aspect". The "verb aspect" is the basis of the didactics that is proposed, as students who are taught the Greek language as C2 need to know the obsessive differences, in order not only to make proper use of everyday communication, but also because this phenomenon seems to be confusing to the students. Also, this work will identify the reasons why it is necessary to plan in detail each language lesson, in which the teacher needs to include some elements, as well as the basic components of this plan. At the end of the thesis, the lesson plan which will be surrounded by the corresponding learning theories, will be presented in detail. This, will help in the justification and clarification of the teaching choices in the successive stages of the lesson plan.