Παιδαγωγικά παιχνίδια-κατασκευές στο Νηπιαγωγείο και η αξιοποίηση τους
Abstract
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η πτυχιακή εργασία με θέμα: «Παιδαγωγικά παιχνίδια - κατασκευές στο νηπιαγωγείο και η αξιοποίησή τους» εκπονήθηκε για να διερευνηθούν οι τρόποι με τους οποίους τα παιδιά λαμβάνουν τη γνώση μέσα από τις εικαστικές δημιουργίες. Η έρευνα αυτή έχει διπλό σκοπό. Αφενός στοχεύει στον εντοπισμό των κατάλληλων πρακτικών που προάγουν την πνευματική καλλιέργεια των παιδιών και αφετέρου στη υλοποίηση και στην εφαρμογή των πρακτικών αυτών. Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο κεφάλαιο πραγματοποιείται μια σύντομη βιβλιογραφική ανασκόπηση αναφορικά με τις θεωρίες και τη σημασία του παιχνιδιού, τον σκοπό - στόχους της προσχολική αγωγής και τον ρόλο που διαδραματίζει ο εκπαιδευτικός στα σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης. Στη συνέχεια, το δεύτερο κεφάλαιο αναφέρεται στις εικαστικές τέχνες και στο αναλυτικό πρόγραμμα. Από τη μια διερευνώνται οι σκοποί που διαδραματίζουν οι τέχνες στο νηπιαγωγείο, ενώ από την άλλη περιγράφονται ο ρόλος, ο σκοπός και οι βασικές αρχές που θεσπίζει το ΔΕΠΠΣ για το νηπιαγωγείο. Στο τρίτο κεφάλαιο της έρευνας αυτής, γίνεται μια αμφίδρομη αναφορά για τη βιωματική προσέγγιση. Με άλλα λόγια εντοπίζονται τα βασικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης μεθόδου, των στόχων της μεθόδου και τέλος γίνεται επεξήγηση των όρων project και μέθοδος project. Στο τελευταίο κεφάλαιο της έρευνας αυτής γίνεται λόγος για τη σημασία που διαδραματίζουν οι τέχνες στην καθημερινότητα των ανθρώπων, τη σημασία της αισθητικής αγωγής, τα στάδια της εικαστικής δημιουργίας και για το πως οι τέχνες μπορούν να εμπλακούν στις υπόλοιπες μαθησιακές περιοχές του αναλυτικού προγράμματος. Παράλληλα, στο ίδιο κεφάλαιο γίνεται αναφορά για τις μεθόδους αγωγής της εικαστικής δημιουργίας, τα υλικά και τις χρήσεις αυτών και παρατίθενται μερικές εικόνες κατασκευών που δημιουργήθηκαν από ανακυκλώσιμα υλικά. ABSTRACT
The thesis on “Educational games- preschool crafts and the ways we reclaim them” was prepared so as the ways of the kids" perceiving and obtaining knowledge through artworks will be investigated. There is a dual purpose in this survey: Firstly, it aims at detecting the appropriate practices which promote the children’s spiritual cultivation and secondly at the implementation and application of these practices. More specifically in chapter one, a brief bibliographic retrospection is carried out regarding the theories and the consequence of gaming, the purpose of the preschool education and the role the teacher plays in the modern learning environments. Thereinafter, the chapter two, is referred to Fine Arts and the detailed curriculum. Firstly, the purposes- aims that the Arts play during at the Kindergarten are looked into while secondly described the role, the aim and the basic principles the ΔΕΠΠΣ decree as regards to the Kindergarten. In the third chapter of this research there is a bidirectional reference to the experiential approach. In other words, the basic features of this specific method are spotted as well as the targets of the approach and finally there appears an illustration of the terms project and project approach. In the last chapter of this survey research it the significance the Arts play in the people’s everyday routine, the importance of the aesthetic education, the consequence artistic creation stages as well as the ways the Arts can be involved in the rest learning sectors of the detailed curriculum. Furthermore, in the same chapter there is a reference about the educational method of the Art Creation, the material used and their applications and some photos of crafts made from recycled materials are listed.