Οι απόψεις των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τον ρόλο της παιδαγωγικής και διδακτικής κατάρτισης και της πρακτικής άσκησης
Abstract
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά τον ρόλο της παιδαγωγικής και διδακτικής κατάρτισης και της πρακτικής άσκησης. Πιο συγκεκριμένα, διερευνώνται οι απόψεις 149 εν ενεργεία εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ως εργαλείο για τη συλλογή δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο περιείχε 48 ερωτήσεις κλειστού και ανοιχτού τύπου που κατασκευάστηκε για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς της έρευνας. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας οι εκπαιδευτικοί θεωρούν σημαντική την παιδαγωγική και διδακτική κατάρτιση και την πρακτική άσκηση για την άσκηση του επαγγέλματός τους και νιώθουν καταρτισμένοι τόσο παιδαγωγικά όσο και διδακτικά. Επίσης, θεωρούν ότι η ελλιπής παιδαγωγική και διδακτική κατάρτιση οδηγεί τον εκπαιδευτικό σε εφαρμογή τυποποιημένων πρακτικών δημιουργώντας του ανασφάλεια και επηρεάζοντας την ποιότητα της παιδαγωγικής και διδακτικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή, με αποτέλεσμα ο εκπαιδευτικός να αδυνατεί να ανταποκριθεί ικανοποιητικά στις σύγχρονες εκπαιδευτικές προκλήσεις. Ακόμα, οι εκπαιδευτικοί θεωρούν σημαντική τόσο τη συμβολή της παιδαγωγικής και διδακτικής κατάρτισης όσο και την κατοχή του γνωστικού αντικειμένου στην επιτυχία του εκπαιδευτικού τους έργου, ενώ αισθάνονται αποτελεσματικοί κατά τη διεξαγωγή της διδασκαλίας τους. Τέλος, προκύπτει ότι οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι η παιδαγωγική κατάρτιση αυξάνει τα κίνητρα μάθησης, ενώ η καλή γνώση του αντικειμένου διδασκαλίας σε συνδυασμό με γνώσεις παιδαγωγικής και διδακτικής συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη προσέγγιση των μαθητών.Abstract
The purpose of this dissertation is to explore the views of secondary school teachers on the role of pedagogical and didactic training and internship. More specifically, the views of 149 secondary school teachers are explored.
A questionnaire was used as a tool for data collection, which contained 48 closed-ended and open-ended questions designed to serve the purposes of the research. According to the research findings, teachers consider pedagogical and didactic training and internship important for the exercise of their profession and feel trained both pedagogically and didactically. They also believe that the lack of pedagogical and didactic training leads the teacher to apply standardized practices, creating insecurity and affecting the quality of the pedagogical and didactic relationship between teacher and student, with the result that the teacher is unable to respond satisfactorily to modern educational challenges. Furthermore, teachers consider important both the contribution of pedagogical and didactic training and the possession of the subject in the success of their educational work, while they feel effective in conducting their teaching. Finally, it appears that teachers believe that pedagogical training increases learning motivation, while good knowledge of the subject in combination with pedagogical and didactic knowledge contribute to a more effective approach to students.