Στάσεις των Φιλολόγων του Νομού Ημαθίας ως προς τη χρήση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στη Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας
Abstract
Η εργασία αυτή, η οποία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια εκπόνησης διπλωματικής εργασίας, επιχειρεί να καταγράψει τις στάσεις των φιλολόγων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Ημαθίας απέναντι στις διαδικασίες ενσωμάτωσης των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής γλώσσας, καθώς και να αποτυπώσει τους παράγοντες που δυσχεραίνουν την ένταξή τους στην εκπαίδευση. 104 εν ενεργεία φιλόλογοι (ΠΕ 02) επιλέχθηκαν από Γυμνάσια και Λύκεια του νομού Ημαθίας. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά τους μήνες Μάιο και Ιούνιο του 2018. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη χορήγηση ενός ανώνυμου ερωτηματολογίου, μέσω του οποίου έγινε προσπάθεια καταγραφής τόσο των εσωτερικών εμποδίων ένταξης των ΤΠΕ στη γλωσσική διδασκαλία του μαθήματος της Νέας Ελληνικής γλώσσας (δηλαδή αυτών που σχετίζονται με προσωπικά χαρακτηριστικά των φιλολόγων) όσο και των εξωτερικών (που σχετίζονται με το ευρύτερο πλαίσιο της εκπαίδευσης γύρω από τις ΤΠΕ). Από τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψε ότι οι φιλόλογοι, αν και επιδεικνύουν θετική στάση απέναντι στη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, ωστόσο εξακολουθούν να μην ενσωματώνουν τις δυνατότητες των ΤΠΕ στη διδασκαλία του συγκεκριμένου μαθήματος. Οι λόγοι, πέρα από την ανασφάλεια λόγω μειωμένης εμπειρίας πάνω στη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, φαίνεται να οφείλονται στην άρνησή τους να αφήσουν πίσω νοοτροπίες και στερεότυπα παλαιότερων εποχών, αλλά και να αλλάξουν ριζικά το δασκαλοκεντρικό μοντέλο διδασκαλίας της Νέας Ελληνικής γλώσσας στη σχολική τάξη. Επίσης, προβλήματα, όπως η ανεπάρκεια του διαθέσιμου εξοπλισμού των ΤΠΕ, αλλά και η έλλειψη των κατάλληλων λογισμικών για το μάθημα της γλωσσικής διδασκαλίας, εμποδίζουν περαιτέρω την επιτυχή ενσωμάτωσή τους.
This work, which was carried out in the frame of a master’s thesis, attempts to record the attitudes of the secondary education philologists of the prefecture of Imathia to the processes of incorporating the new Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of the Modern Greek language and to show the factors that make this integration difficult. 104 active philologists were selected from high schools in the prefecture of Imathia. The research was conducted in May and June 2018. The collection of the data was done using an anonymous questionnaire through which it was attempted to record both the internal obstacles to the integration of ICT in the teaching of the modern Greek language course (i.e. those related to the personal characteristics of the philologists), as well as the external ones (related to the wider context of ICT in education). The results of the research revealed that although philologists have a positive attitude towards computer use, they still do not incorporate the potential of ICT in the teaching of the Modern Greek language. The reasons, apart from the uncertainty due to reduced experience in computer use, appear to be due to their refusal to leave back the minds and stereotypes of earlier times, but also to radically change the teacher-oriented model of teaching the modern Greek language in the classroom. Problems such as the adequacy of available ICT equipment and the lack of appropriate software in the teaching of the Modern Greek language further hinder their successful integration.