Διερεύνηση διδακτικών και παιδαγωγικών πρακτικών για την προαγωγή της ένταξης μαθητών με ΔΑΦ και των δυσκολιών που συναντούν οι ειδικοί παιδαγωγοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Abstract
Η εκπαίδευση των ατόμων με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) αποτελεί πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής και αντικείμενο σημαντικού επιστημονικού ενδιαφέροντος επί σειρά ετών και η σχολική και κοινωνική ένταξή τους είναι ένα ζήτημα έντονου προβληματισμού ανάμεσα σε γονείς, εκπαιδευτικούς και ερευνητές. Η παρούσα έρευνα έχει ως στόχο να ανιχνεύσει τις απόψεις των ειδικών παιδαγωγών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σχετικά με τις πρακτικές που χρησιμοποιούν στο σχολείο για την προαγωγή της ένταξης μαθητών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζονται οι έννοιες των Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος, οι εκπαιδευτικές και θεραπευτικές πρακτικές, και το θεσμικό πλαίσιο της ένταξης/συμπερίληψης των παιδιών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος. Στο δεύτερο μέρος αναλύονται τα αποτελέσματα, τα οποία προκύπτουν από την έρευνα που διεξήχθη με τη βοήθεια ερωτηματολογίου που δόθηκε σε εκπαιδευτικούς. Ωστόσο, τα αποτελέσματα δεν μπορούν να γενικευτούν λόγω του μικρού δείγματος. Κλείνοντας, διατυπώνονται οι μεθοδολογικοί περιορισμοί των μελετών και οι σχετικές προτάσεις για μελλοντική έρευνα.
Education for people with Autistic Spectrum Disorders (ASD) is a challenge for general and special education teachers and a subject of considerable scientific interest for many years, and their school and social inclusion is a matter of intense concern among parents, educators and researchers. The present study aims to detect the views of primary and secondary education specialists on the practices they use at school, to promote the integration of students with Autism Spectrum Disorder. At the first section of the study the meaning of Autism Spectrum Disorder, the legal background of the inclusion and the most widely - known educational approaches are presented. At the second part, the results from the survey, carried out from a questionnaire given to teachers, are presented. Moreover, the results cannot be generalized. Possible explanation is the research’s small sample. Lastly, the methodological limitations of the studies and future research proposals are set out.