Το portfolio ως ‘εργαλείο’ εναλλακτικής αξιολόγησης: Πιλοτική εφαρμογή για το γλωσσικό μάθημα στην Γ΄ τάξη Δημοτικού σχολείου
Abstract
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται το ζήτημα της αξιολόγησης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας. Αναφέρεται, αρχικά, στην τυπική αξιολόγηση που εφαρμόζεται σχεδόν αποκλειστικά στα Ελληνικά σχολεία υπογραμμίζοντας τα τρωτά της σημεία. Υποστηρίζει πως οι αλλαγές που συντελούνται στη σύγχρονη εποχή επιβάλλουν την αλλαγή νοοτροπίας και κατευθύνσεων στο χώρο της εκπαιδευτικής αξιολόγησης. Προτείνει την εφαρμογή εναλλακτικών τρόπων για την αξιολόγηση των μαθητών που είναι περισσότερο υποστηρικτικοί στην πορεία της μάθησής τους. Η εναλλακτική αξιολόγηση λαμβάνει υπόψη της το διαφορετικό τρόπο εκμάθησης και τον ανόμοιο ρυθμό ανταπόκρισης των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία αξιοποιώντας παράλληλα αυθεντικές καταστάσεις.
Γίνεται ιδιαίτερη μνεία στον φάκελο εργασιών του μαθητή ή portfolio. Το portfolio προτείνεται ως τρόπος εναλλακτικής αξιολόγησης στα Νέα Προγράμματα Σπουδών χωρίς όμως να αναφέρονται λεπτομέρειες ή οδηγίες για τον τρόπο σχεδιασμού ή εφαρμογής του από τους εκπαιδευτικούς. Προς επίρρωση της εναλλακτικής πρότασης επιχειρήθηκε ο σχεδιασμός και η εφαρμογή ενός σχεδίου αξιολόγησης των γλωσσικών δεξιοτήτων και αυτοαξιολόγησης μαθητών της Γ΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου που στηρίχτηκε στο portfolio. Η υλοποίησή του έλαβε χώρα τη σχολική χρονιά 2017-2018 στο 10ο Δημοτικό σχολείο Ξάνθης με συμμετοχή 19 μαθητών. Περιγράφονται ο σχεδιασμός του portfolio, η εφαρμογή του στη σχολική τάξη για 12 εβδομάδες, τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν, τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν και τα αποτελέσματα που προέκυψαν και θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην υιοθέτηση της συγκεκριμένης μεθόδου και από άλλους εκπαιδευτικούς.
.
This paper deals with the issue of assessment of our country's primary education. It initially refers to the standard assessment which is exclusively applied to Greek schools and highlights its vulnerabilities. It argues that the changes taking place nowadays require a change of mentality as well as direction in the field of educational assessment. It proposes the implementation of alternative ways of evaluating students that are more supportive of their learning process. This alternative assessment takes into account the different ways of learning and the different pupils' response rate in the learning process while taking into account authentic situations.
Special emphasis is given to the pupil's portfolio. The portfolio is proposed as a way of alternative assessment in the New Curricula, but no details or instructions are given about how it can be designed or implemented by the teachers. In order to support this alternative proposal, a project was designed and implemented so as to assess the language skills and self-assessment of the pupils of C class of primary school based on the portfolio. This proposal took place in the school year 2017-2018 at the 10th Primary School of Xanthi with the participation of 19 students. This paper will describe the portfolio design, its 12 weeks' implementation, the problems which arose, the research tools used and the results that have emerged and could contribute to the adoption of this method by other teachers as well.