Πρακτικές γραμματισμού και ψυχαγωγίας μαθητών της Α΄ τάξης Λυκείου
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως αντικείμενο τα αποτελέσματα μιας ποσοτικής έρευνας με χρήση ερωτηματολογίου σχετικά με τις πρακτικές γραμματισμού και ψυχαγωγίας μαθητών/τριών της Α΄ τάξης λυκείου. Συγκεκριμένα, περιγράφει τις καθημερινές πρακτικές γραμματισμού και ψυχαγωγίας που ακολουθούν οι μαθητές/τριες της Α΄ λυκείου τριών σχολείων, ενός δημόσιου γενικού λυκείου, ενός ιδιωτικού γενικού λυκείου και ενός μουσικού σχολείου, με σκοπό να διερευνήσει το είδος των λόγων (discourses) που ασκούν επιρροή στα παιδιά και τις ταυτότητες που αυτά επιδιώκουν να πραγματώσουν μέσω των συγκεκριμένων πρακτικών. Χρησιμοποιώντας ως θεωρητική αφετηρία τις εθνογραφικές μελέτες για τον γραμματισμό, τη συνεισφορά των Νέων Σπουδών στον Γραμματισμό, τα επιστημονικά ρεύματα της Κοινωνικής Σημειωτικής και των Πολυγραμματισμών και υιοθετώντας ως μέθοδο ερμηνείας των δεδομένων την Κριτική Ανάλυση Λόγου (Fairclough), διερευνά τα είδη των πρακτικών που χρησιμοποιούν τα παιδιά σε συνάρτηση με τις δύο βασικές κοινωνικοπολιτισμικές παραμέτρους, την οικογένεια και το σχολείο, λαμβάνοντας υπόψη και την κοινωνική παράμετρο του φύλου. Έχοντας, επίσης, ως μέτρο σύγκρισης παρόμοιες έρευνες της προηγούμενης δεκαετίας οδηγείται σε διαπιστώσεις σχετικά με τις μεταβολές που έχουν επέλθει, τόσο ως προς τις πρακτικές των παιδιών, όσο και ως προς την επίδραση των παραπάνω παραμέτρων (της οικογένειας, του σχολείου και του φύλου) στις αντιλήψεις και τις στρατηγικές που υιοθετούν________________________________________________________
The present dissertation deals with the results of a quantitative study which was conducted with the use of a questionnaire and was about the literacy and entertainment practices of upper secondary high school students. More specifically, it describes everyday literacy and entertainment practices utilized by the students of three schools, a state upper-secondary high school, a private secondary high school and a music high school, in order to investigate the kind of discourses that influence children's attitudes and the kind of identities they try to construct through these specific practices. By using ethnographic literacy studies as a theoretical framework, the contribution of New Literacy Studies, the scientific fields of New Semiotics and Multiliteracies and also by adopting Critical Discourse Analysis as its data analysis process, this study explores the kinds of practices children utilize in conjunction with two basic sociocultural factors, namely the family and school, taking into account gender as a social factor as well. Having last decade's similar research as benchmark, the dissertation comes to certain conclusions concerning alterations both in children's practices and in the impact of the aforementioned factors (namely the family, school and gender) on their mentality and the strategies they adopt.