Ανάπτυξη της αίσθησης του αριθμού σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετήσει τις επιδόσεις καθώς και τις στρατηγικές
παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες σε έργα αίσθησης του αριθμού. Για τον σκοπό αυτόν,
ζητήθηκε από 31 παιδιά Ε’ και Στ’ τάξης με μαθησιακές δυσκολίες να απαντήσουν σε
δοκιμασίες αίσθησης του αριθμού που αναφέρονται στα τέσσερα χαρακτηριστικά της αίσθησης
του αριθμού (σχετικό μέγεθος αριθμών, πολλαπλές αναπαραστάσεις αριθμών και πράξεων,
λογικότητα των εκτιμήσεων και αριθμητικές πράξεις). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, αν και η
γενική επίδοση των συμμετεχόντων στην αίσθηση του αριθμού ήταν αρκετά χαμηλή, τα
προβλήματα αριθμητικών πράξεων ήταν τα πιο εύκολα και για τις δύο ηλικιακές ομάδες, ενώ
μεγάλο μέρος των παιδιών αντιμετώπισε δυσκολίες στα προβλήματα λογικής κρίσης. Η
ανάλυση των στρατηγικών των παιδιών έδειξε ότι αυτά στηρίζονται κυρίως σε κανόνες και
πολύ λιγότερο σε στρατηγικές αίσθησης του αριθμού. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν την
ανάγκη για περαιτέρω έρευνα.______________________________________________________The aim of the present study was to examine the performance and the strategies of children with
special learning difficulties when dealing with number sense tasks. For this purpose, thirty one
Grade 5 and Grade 6 children of primary school with special learning difficulties were presented
with four number sense tasks that referred to the four characteristics of number sense: a) relative
number size, b) multiple representations of numbers and operations, c) reasonableness of
estimates and d) relative effect of operations on numbers. The results showed that the general
performance of the participants was quite low. It was also observed that the arithmetic
operations task items were the easiest ones for both age groups, whereas a great number of
children struggled with reasonableness of estimates task items. The analysis of children’s
justifications showed a greater use of rule-based strategies and a limited use of number sense
strategies. These results reveal the need for further research.