Οι παρεμβάσεις της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας σε ζητήματα Μαθηματικής Εκπαίδευσης – Μια ιστορική ανάλυση
Abstract
Η παρούσα εργασία ερευνά το ρόλο που διαδραμάτισε η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) στην εξέλιξη της μαθηματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, μέσω των δημόσιων παρεμβάσεών της. Ως ερευνητική μέθοδος, χρησιμοποιείται η μελέτη του αρχειακού υλικού που εκδόθηκε από την ΕΜΕ ή αναφέρεται στις δραστηριότητές της. Τα δεδομένα των αρχειακών πηγών εντάσσονται στο ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο. Συγκεκριμένα, η μελέτη εκκινά από την ίδρυση της Εταιρείας το 1918 και φτάνει μέχρι και την πρόσληψη της μεταρρύθμισης των «Νέων Μαθηματικών» στην Ελλάδα, που αναλύεται συστηματικά. Η εργασία διερευνά τους τρόπους, το χαρακτήρα και το εύρος των παρεμβάσεων της ΕΜΕ σε ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής. Αρχικά, διαπιστώνεται μια μετατόπιση στους τρόπους δραστηριοποίησης, από τις δημόσιες παρεμβάσεις και προτάσεις στο κράτος προς την ενσωμάτωση των κορυφαίων στελεχών σε κρατικές επιτροπές και στην εσωτερική προώθηση των επιδιώξεων της Εταιρείας. Ο χαρακτήρας των παρεμβάσεων της ΕΜΕ σε ζητήματα εκπαιδευτική πολιτικής είναι σύνθετος και δεν μπορεί να καταταχθεί μονοσήμαντα ως εκσυγχρονιστικός ή συντηρητικός. Παρότι, εν γένει ήταν εκσυγχρονιστικός, υπάρχουν καθ’ όλη την περίοδο που εξετάστηκε αντιφάσεις που σχετίζονταν είτε με ιδεολογικές επιλογές συντηρητικής υφής, όπως στην περίπτωση των «Νέων Μαθηματικών», είτε με μορφές συντεχνιακής αντίληψης ορισμένων ιθυνόντων. Τέλος, διαπιστώνεται ότι οι παρεμβάσεις της ΕΜΕ εστίασαν κυρίως στη βαθμίδα της μέσης εκπαίδευσης, ενώ ακόμα και οι παρεμβάσεις που αφορούσαν τις άλλες βαθμίδες είναι προσανατολισμένες σε αυτή.________________________________________________________This study refers to the role of the Hellenic Mathematical Society (HMS) in the development of mathematics education in Greece, by means of its public interventions. The employed research method consists of the study of the archival sources which were either published by HMS, or refer to its activities. The data collected are historically contextualized. In particular, the study begins from the foundation of the Society in 1918 and reaches the introduction of the “New Math” reforms in Greece, which are elaborately analyzed. The study investigates the modes, the character and the range of the HMS interventions in issues of Mathematics Education. Firstly, an alteration of interventional modes is observed, from public interventions and proposals to the state, to the integration of some of the Society’s leading members in government commissions and to the internal to the State pursuing of the Society’s aims. The character of the HMS interventions in issues of educational policy is complex and cannot be clearly classified as modernistic or conservative. Despite the fact that it is in broad lines modernistic, throughout the period under consideration there are certain discrepancies. These are on account of, either, ideological choices of conservative texture, as it is observed in the case of the “New Math” reforms, or forms of corporative conceptions. Finally, it is observed that HMS focused primarily on aspects of secondary education, while even its interventions in primary or tertiary education are oriented towards secondary education.