Η διδασκαλία του γλωσσικού γραμματισμού σε παιδιά πρόσφυγες και μετανάστες. Η διερεύνηση των απόψεων και των πρακτικών των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Ιωαννίνων
Abstract
Η παρούσα εργασία εξετάζει τις απόψεις και τις πρακτικές εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αναφορικά με την διδασκαλία του γλωσσικού γραμματισμού σε παιδιά που προέρχονται από ποικίλα πολιτισμικά και γλωσσικά περιβάλλοντα. Συγκεκριμένα, εξετάζονται τρία ερευνητικά ερωτήματα: α) Ποιες πρακτικές διδασκαλίας ακολουθούνται από τους εκπαιδευτικούς για να διδάξουν το γλωσσικό γραμματισμό σε παιδιά που προέρχονται από ποικίλα πολιτισμικά και γλωσσικά περιβάλλοντα και δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα; β) Ποιες είναι οι απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τις ιδιαιτερότητες της διδασκαλίας σε ένα πολύγλωσσο περιβάλλον; γ) Ποιες είναι οι προτάσεις των εκπαιδευτικών για την εκπαίδευση των παιδιών που προέρχονται από ποικίλα πολιτισμικά και γλωσσικά περιβάλλοντα;
Για την εξέταση των παραπάνω ερευνητικών ερωτημάτων σχεδιάστηκε ερωτηματολόγιο, με ανοιχτού τύπου ερωτήσεις, το οποίο συμπληρώθηκε από 17 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2021-2022. Το ερωτηματολόγιο αναλύθηκε ποιοτικά με τη θεματική ανάλυση. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν επιβεβαιώνουν και ενισχύουν προηγούμενες έρευνες που μελετήθηκαν στο πρώτο στάδιο της ερευνητικής εργασίας. Οι εκπαιδευτικοί προχωρούν σε κάποιες τροποποιήσεις του μαθήματος ή του υλικού, γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη αναπροσαρμογής της εκπαιδευτικής πολιτικής και ουσιαστικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σχετικά με τη διαχείριση πολυπολιτισμικών τάξεων._____________________________________________________________This paper examines the views and practices of Primary Education teachers regarding the teaching of language literacy to children from other cultural and linguistic backgrounds. Specifically, three research questions are examined: a) What teaching practices are followed by teachers to teach language literacy to children who come from other cultural and linguistic backgrounds and do not know the Greek language? b) What are the teachers' views on the peculiarities of teaching in a multilingual environment? c) What are the teachers' suggestions for educating children from other cultural and linguistic backgrounds?
For the examination of the above research questions, a questionnaire was designed, with open-ended questions, which was completed by 17 teachers of Primary Education, during the school year 2021-2022. The questionnaire was qualitatively analyzed with the thematic analysis. The results obtained confirm and reinforce previous research studied in the first stage of research work. Teachers make some modifications to the course or the material, which highlights the need to adjust the educational policy and substantial training of teachers regarding the management of multicultural classrooms.