Γραμματισμός και σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις στους ενήλικους μετανάστες
Abstract
Η εργασία αυτή αφορά στον γραμματισμό των ενηλίκων μεταναστών καθώς και στις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις διδασκαλίας της νέας ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης/ξένης. Η ανάγκη για εκπαίδευση των ενηλίκων μεταναστών είναι κάτι περισσότερο από αναγκαία, ιδιαίτερα από τη στιγμή που δεν έχουν το περιθώριο χρόνου για να διδαχθούν μια δεύτερη/ξένη γλώσσα, κι αυτό διότι η αφομοίωσή τους στη νέα κοινωνία πρέπει να γίνει άμεσα, ώστε να μη νιώθουν ότι περιθωριοποιούνται, αλλά και για να μπορέσουν να έχουν μία καλή ποιότητα ζωής. Παράλληλα πρέπει να τονιστεί ότι οι ενήλικες δεν μαθαίνουν που τον ίδιο ρυθμό που θα μάθαιναν μια δεύτερη γλώσσα αν ήταν για παράδειγμα σε μικρή ηλικία. Αυτό συμβαίνει διότι έχουν πολλές ανάγκες και ευθύνες και επείγονται να μάθουν τη γλώσσα της νέας τους χώρας, προκειμένου να μπορούν να προσαρμοστούν σε αυτήν (Βεργίδης & Καραλής, 1999).
Στην παρούσα εργασία αναλύονται οι βασικές έννοιες και θεωρίες σχετικά με τον γραμματισμό, την πολυπολιτισμικότητα, αλλά και τη σημασία της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, μιας και η σύγχρονη εκπαίδευση πρέπει να περικλείει νέες αρχές με βάση τη διαπολιτισμικότητα. Επίσης, αναλύουμε τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, τις σύγχρονες διδακτικές τεχνικές και προσεγγίσεις, τις ανάγκες των ενηλίκων μεταναστών, καθώς και το ρόλο του εκπαιδευτή.
Επιπλέον στην εργασία αναφέρουμε σενάρια διδασκαλίας σχεδιασμένα εκ της ιδίας, όπως αυτά συντάχθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος Εκπαίδευσης Μεταναστών στην ελληνική γλώσσα (ΓΓΕΕ). (Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων και Κέντρο Δια Βίου Μάθησης). Τέλος, παραθέτουμε τα συμπεράσματά μας, τονίζοντας τη μεγάλη σημασία του γραμματισμού, αλλά και κυρίως της εκμάθησης της ελληνικής για τους μετανάστες, ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν ομαλά στην ελληνική κοινωνία, κάτι που μπορεί να γίνει με τον κατάλληλο εκπαιδευτικό σχεδιασμό, την κατάρτιση των δασκάλων και την καλύτερη ενημέρωση.________________________________________________________This work concerns the literacy of adult immigrants as well as the modern didactic approaches of teaching the modern Greek language as a second / foreign language. The need for education of adult immigrants is more than necessary, especially since they do not have the time to learn a second / foreign language, and this is because their assimilation into the new society must be done immediately, so that they do not feel that they are marginalized, but also to be able to have a good quality of life. At the same time it should be emphasized that adults do not learn the same rhythm that they would learn a second language if they were for example at a young age. This is because they have many needs and responsibilities and are in a hurry to learn the language of their new country, in order to be able to adapt to it (Vergidis & Karalis, 1999).
This paper analyzes the basic concepts and theories about literacy, multiculturalism, but also the importance of intercultural education, since modern education must include new principles based on interculturalism. We also analyze the teaching of Greek as a second / foreign language, modern teaching techniques and approaches, the needs of adult immigrants, and the role of the educator.
In addition, in the work we report self-created teaching scenarios, as they were prepared in the framework of the Immigrant Education Program in the Greek language (GGEE). (General Secretariat for Adult Education and Center for Lifelong Learning). Finally, we present our conclusions, emphasizing the great importance of literacy, but also mainly of learning Greek for immigrants, so that they can integrate smoothly into Greek society, something that can be done with proper educational planning, teacher training. and the best information.