Οι εκπαιδευτικοί αναστοχάζονται στην ανάπτυξη διαπολιτισμικών δεξιοτήτων των μαθητών τους: Μια ποιοτική έρευνα σε πολυπολιτισμικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα
Abstract
Ως αποτέλεσμα της παγκοσμιοποίησης και της κινητικότητας σε όλο τον κόσμο, η ανάγκη για αποτελεσματική επικοινωνία σε πολυπολιτισμικά πλαίσια έφερε την αναγνώριση της διδασκαλίας του πολιτισμού στο πεδίο της διδασκαλίας και εκμάθησης μιας Γ2/ΞΓ. Πιο συγκεκριμένα, εκτός από τη διδασκαλία των γλωσσικών δεξιοτήτων, οι εκπαιδευτικοί αναμένεται τώρα να αναπτύξουν τη διαπολιτισμική επίγνωση, τη διαπολιτισμική ευαισθητοποίηση και τη διαπολιτισμική επικοινωνιακή ικανότητα των μαθητών, όταν διδάσκουν την ελληνική ως Γ2/ΞΓ. Ο σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνηθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών της ελληνικής ως Γ2/ΞΓ για την ανάπτυξη των διαπολιτισμικών δεξιοτήτων των μικρών μαθητών σε πολυπολιτισμικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Επιπρόσθετα, ειδικότερος στόχος είναι να επισημανθεί η σύνδεση γλώσσας και πολιτισμού και να υπογραμμιστεί η σημασία της διαπολιτισμικής γλωσσικής διδασκαλίας μέσω διαπολιτισμικών εκπαιδευτικών – διδακτικών πρακτικών, ώστε οι μικροί μαθητές να αναπτύξουν στάσεις περιέργειας και ανοιχτότητας, γνώσεις των πολιτισμικών προϊόντων και των πρακτικών των κοινωνικών ομάδων, ερμηνευτικές δεξιότητες, ανακαλυπτικές και διαδραστικές δεξιότητες, κριτική πολιτισμική ευαισθητοποίηση και μετασχηματισμό της κοσμοθεωρίας τους. Οι προαναφερθέντες στόχοι θα επιτευχθούν μέσα από την ανασκόπηση της ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας και την ποιοτική έρευνα, που διενεργήθηκε κατά το σχολικό έτος 2021, στην οποία συμμετείχαν 20 εκπαιδευτικοί. Το εργαλείο της έρευνας αυτής είναι η ημιδομημένη συνέντευξη και η μέθοδος δειγματοληψίας είναι η βολική δειγματοληψία. Τα αποτελέσματα αναλύονται ποιοτικά. Τα αποτελέσματα έδειξαν μια γενικότερη θετική στάση των εκπαιδευτικών και ικανοποιητική κατοχή του θεωρητικού πλαισίου για την καλλιέργεια της διαπολιτισμικής επικοινωνίας στη γλωσσική διδασκαλία στην τάξη, χωρίς όμως τις περισσότερες φορές να μετουσιώνεται σε εξειδικευμένες εκπαιδευτικές πρακτικές, κάτι που αποκαλύπτει την έλλειψη σχετικής κατάρτισης στην ενσωμάτωση του πολιτισμού στη γλωσσική διδασκαλία, καθώς και στην ανάπτυξη και στην εναλλακτική αξιολόγηση των διαπολιτισμικών δεξιοτήτων των μαθητών.__________________________________________________________________________As a result of globalization and mobility around the world, the need for effective communication in multicultural contexts has brought the recognition of culture teaching into the field of teaching and learning a L2/FL. More specifically, on top of teaching language skills, teachers are now expected to develop students’ cultural diversity awareness and intercultural communicative competence, when teaching Greek as a L2/FL. The purpose of this research study is to explore the teachers’ perceptions towards the development of intercultural skills of young students in multicultural educational environments. In addition, this study aims to highlight the interconnection between language and culture and emphasize the importance of intercultural language teaching through intercultural teaching practices, so that young students can develop attitudes of curiosity and openness, knowledge of cultural products and social group practices, skills of interpreting and relating, skills of discovery and interaction, critical cultural awareness and transformation of their worldview. The aforementioned aims will be achieved through the review of the existing Greek and international literature and qualitative research conducted during the school year 2021, in which 20 teachers participated. The tool of this research is the semi-structured interview and the sampling method is convenient sampling. The results are analysed qualitatively. The conducted research showed a positive attitude of teachers and enough knowledge in the theoretical frameworks towards the cultivation of intercultural communication in language teaching in the classroom, but most of the time it is not interpreted into educational practices, which reveals the lack of relevant training in the integration of culture in language teaching and also in the development and alternative assessment of students' intercultural skills.