Η επίδραση της ηγεσίας Προϊσταμένων Νηπιαγωγείων στην επαγγελματική ικανοποίηση και αυτοαποτελεσματικότητα των νηπιαγωγών
Abstract
Η παρούσα μελέτη έχει σκοπό να διερευνήσει τη σχέση μεταξύ της ηγεσίας των Προϊσταμένων Νηπιαγωγείων, της επαγγελματικής ικανοποίησης και της αυτοαποτελεσματικότητας των νηπιαγωγών. Επιπλέον, στοχεύει να εξετάσει το στυλ ηγεσίας που υιοθετούν οι Προϊστάμενοι Νηπιαγωγείων της έρευνας, το επίπεδο επαγγελματικής ικανοποίησης και αυτοαποτελεσματικότητας των νηπιαγωγών και παράλληλα, να εξετάσει τους παράγοντες που επιδρούν στην επαγγελματική ικανοποίηση και αυτοαποτελεσματικότητα των νηπιαγωγών καθώς και το βαθμό επιρροής των δημογραφικών χαρακτηριστικών των νηπιαγωγών.
Πρόκειται για μια ποσοτική έρευνα, με δείγμα 201 νηπιαγωγούς που υπηρετούν στα Δημόσια Νηπιαγωγεία της χώρας. Το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το ερωτηματολόγιο, το οποίο περιλάμβανε 3 έγκυρες κλίμακες μέτρησης του ηγετικού στυλ των Ηoy & Clover (1986), της αυτοαποτελεσματικότητας (TSES) των Tschannen-Moren & Woolfolk-Hoy (2001) και της επαγγελματικής ικανοποίησης (TSI) της Γκόλια (2014). Οι έλεγχοι αξιοπιστίας των δεδομένων της έρευνας έδειξαν υψηλές τιμές.
Ευρήματα αποτέλεσαν, η υιοθέτηση του Περιοριστικού στυλ ηγεσίας των Προϊσταμένων των νηπιαγωγών, δημοφιλέστερος παράγοντας επαγγελματικής ικανοποίησης των νηπιαγωγών βρέθηκε η φύσης εργασίας ενώ της αυτοαποτελεσματικότητας, οι στρατηγικές διδασκαλίας. Διαπιστώθηκε επίσης, ότι υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά μεταξύ του Περιοριστικού και Υποστηρικτικού στυλ ηγεσίας και της αυτοαποτελεσματικότητας και επαγγελματικής ικανοποίησης των νηπιαγωγών. Σε αντίθεση, με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, τα οποία δεν παρουσιάζουν στατιστικές σημαντικές διαφορές με τις παραπάνω μεταβλητές._________________________________________________________________The present study aims to investigate the relationship between Kindergarten Principal leadership, job satisfaction and self-efficacy of kindergarten teachers. In addition, it aims to examine the leadership style adopted by the Heads of Kindergartens of the research, the level of professional satisfaction and self-efficacy of kindergarten teachers and at the same time, to examine the factors that affect the professional satisfaction and self-efficacy of kindergarten teachers and the degree of demographic characteristics.
This is a quantitative research, with a sample of 201 kindergarten teachers who serve in the Public Kindergartens of the country. The research tool used was the questionnaire, which included 3 valid scales measuring the leadership style of The Hoy & Clover (1986), the self-efficacy (TSES) of Tschannen - Moren & Woolfolk - Hoy (2001) and the job satisfaction (TSI) by Golia (2014). The reliability checks of the survey data showed high values.
Findings were, the adoption of the Restrictive leadership style of the Heads of kindergarten teachers, the most popular factor of professional satisfaction of the kindergarten teachers was the nature of the work while of the self-effectiveness, the teaching strategies. It was also found that there is a statistically significant difference between Restrictive and Supportive leadership styles and the self-efficacy and professional satisfaction of kindergarten teachers. In contrast to the demographic characteristics, which do not show statistically significant differences with the above variables.