Συμπερίληψη παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών ειδικής και γενικής αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση κατά την πανδημία covid-19
Abstract
Η παρούσα ερευνητική μελέτη διερευνά τις απόψεις 125 εκπαιδευτικών ειδικής και γενικής αγωγής της πρωτοβάθμιας δημοτικής εκπαίδευσης, αναφορικά με τη συμπερίληψη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία στην εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19. Στην εν λόγω έρευνα, έγινε προσπάθεια να διερευνηθούν οι δυσκολίες και τα εμπόδια που προέκυψαν κατά την εφαρμογή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, όπως και η καταγραφή των προκλήσεων και των ευκαιριών για μια ισότιμη, προσβάσιμη και κοινωνικά δίκαιη συμπεριληπτική εκπαίδευση. Στόχοι της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση των προβλημάτων και των δυσκολιών που προέκυψαν από τη συνεκπαίδευση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ο ρόλος των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και οι δυσκολίες που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν, η συνεργασία των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής με τους/τις διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων και με τους/τις συναδέλφους/ισσες της γενικής αγωγής, καθώς και η επικοινωνία και η συνεργασία με τους γονείς.
Στην παρούσα έρευνα, έγινε χρήση της μικτής μεθόδου για την συλλογή και την ανάλυση των δεδομένων. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ως βασικό ερευνητικό εργαλείο το ερωτηματολόγιο που αποτελούνταν από 28 ερωτήσεις κλειστού τύπου πενταβάθμιας κλίμακας Likert, όπως και η ημιδομημένη συνέντευξη, που αποτελούνταν από 8 ερωτήσεις ανοικτού τύπου. Κάποια από τα βασικά ευρήματα που προέκυψαν είναι η έλλειψη καθοδήγησης των μαθητών/τριων σχετικά με τη χρήση νέων τεχνολογιών, η δυσκολία χρήσης των ηλεκτρονικών πλατφορμών από τους/τις μαθητές/τριες για την παρακολούθηση των μαθημάτων, επίσης διαπιστώνεται πως υπήρχαν σημαντικές δυσκολίες αντίληψης, συγκέντρωσης, επικοινωνίας, μάθησης ή και προσαρμογής λόγω των ιδιαίτερων αναγκών των μαθητών/τριών, καθώς και δυσκολίες στην εξατομικευμένη προσέγγιση των μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρίες. Τέλος, διαπιστώνεται πως υπήρξε σημαντική αύξηση φόρτου εργασίας και προετοιμασίας των εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως διδασκαλία.
___________________________________________________________________________________
This research study investigates the views of 125 Special teachers of Primary Education, regarding the inclusion of children with special educational needs or disabilities in distance education during the Covid-19 pandemic. In this work, an effort has been made to investigate the difficulties and obstacles that have emerged in implementing distance learning, as well as the recording of challenges and opportunities for an equal, accessible and socially fair inclusive education. The aim of this study was to investigate the problems and difficulties that have emerged from the inclusion of children with special educational needs, the role of special education teachers, the difficulties they called to face, the collaboration of special education teachers with school principal and with colleagues of general education, as well as the communication and cooperation with parents.
In this survey, the mixed method was used to collect and analyze data. For data collection, the questionnaire consisting of 28 Likert-scale closed-scale questions, as well as the semi-structured interview, consisting of 8 open-ended questions, was used to collect the data. Some of the basic findings that have emerged are the lack of student guidance on the use of new technologies, the difficulty of using electronic platforms by students to monitor courses, there were also significant difficulties of perception, concentration, communication, learning or adaptation due to the particular needs of students, as well as difficulties in personalized approach to pupils with special educational needs or disabilities. Finally, it is noted that there has been a significant increase in workload and preparation of teachers to distance learning.