Η αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (2010-2014 & 2021). Συγκριτική αποτίμηση εφαρμογής, (αντί)στάσεων και αντιδράσεων των εκπαιδευτικών
Abstract
Το θέμα της αξιολόγησης αποτελεί φλέγον ζήτημα στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα για περισσότερο από 30 χρόνια. Οι τελευταίες προσπάθειες συγκρότησης αξιολογικού συστήματος στην Ελλάδα υπεισέρχονται σε κατάσταση αδράνειας ή/και καταργούνται εξαιτίας της σφοδρής αντίστασης που παρουσιάζεται από τον εκπαιδευτικό κλάδο και τις Συνδικαλιστικές Ομοσπονδίες.
Οι δύο τελευταίες προσπάθειες θεσμοθέτησης αυτοαξιολογικού συστήματος αφορούν την Αυτοαξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου (Α.Ε.Ε. 2010-2014) και την Υπουργική Απόφαση 6603/ΓΔ4/20-01-2021 (ΦΕΚ 140Β/20-01/2021). Η δεύτερη έμελλε να συναντήσει λυσσαλέες αντιδράσεις, με αποκορύφωμα την κήρυξη απεργίας – αποχής από τη Δ.Ο.Ε. και τη μετάθεσή εφαρμογής της για το σχολικό έτος 2021-2022. Τα τεκταινόμενα γεγονότα οδήγησαν το ερευνητικό κριτήριο στην εξέταση των παραγόντων εκείνων, που οδήγησαν τους εκπαιδευτικούς και τα Συνδικαλιστικά μέλη στην απόρριψη ενός ακόμα αξιολογικού συστήματος αλλά και τη συμβολή των ενεργειών της Δ.Ο.Ε. προς τούτη την κατεύθυνση. Τα δεδομένα, που προέκυψαν σχολιάστηκαν συγκριτικά με τη επίσημη – και ανεπίσημη – αποτίμηση της Α.Ε.Ε. σε μια προσπάθεια διαπίστωσης της χρονικής «συνέπειας» των αντιρρήσεων.________________________________________________________________________________The issue of evaluation has been a burning issue in the Greek educational reality for more than 30 years. The latest attempts to establish an evaluation system in Greece are entering a state of inactivity and/or are abolished due to the strong resistance presented by the education sector and the Trade Unions.
The last two attempts to institutionalize a self-evaluation system concern the Self-Evaluation of the Educational Work (Α.Ε.Ε. 2010-2014) and the Ministerial Decision 6603/ΓΔ4/20-01-2021 (Government Gazette 140Β/20-01/2021). The second was to meet violent reactions, culminating in the announcement of a strike - abstention from the Teachers' Federation of Greece (TFG/Δ.Ο.Ε) and the postponement of its implementation for the school year 2021-2022. The events that took place led the research criterion to the examination of those factors, which led the teachers and the members of the Trade Union to reject another evaluation system but also the contribution of the actions of TFG in this direction. The data that emerged were commented in comparison with the official - and unofficial - evaluation of the Α.Ε.Ε. in an attempt to ascertain the temporal "consistency" of the objections.