Η Εφαρμογή της Εξ Αποστάσεως εκπαίδευσης μέσω των ΤΠΕ στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα: Απόψεις Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Abstract
Η παρούσα εργασία σχετίζεται με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση βασίζεται σε ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα σχεδιασμένα για την παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών με χρήση προηγμένων ηλεκτρονικών δυνατοτήτων. Παρατηρείται ότι η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από τους εκπαιδευτικούς επηρεάζεται από εξωτερικούς και εσωτερικούς παράγοντες (δημογραφικά χαρακτηριστικά). Παρ’ όλα αυτά, οι έρευνες σχετικά με την επιρροή των δημογραφικών χαρακτηριστικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση αναφέρουν διαφορετικά συμπεράσματα. Για το λόγο αυτό, χρησιμοποιήθηκε ποσοτική έρευνα με χρήση του ερωτηματολογίου για τη διερεύνηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, χρησιμοποιώντας εργαλείο από τη διεθνή βιβλιογραφία. Ο στόχος της έρευνας ήταν να διερευνηθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών για την ετοιμότητά τους ως προς την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με κριτήριο τα δημογραφικά χαρακτηριστικά για κάθε άξονα (δεξιότητες διδασκαλίας και σχεδιασμού μαθημάτων, συστήματα διαχείρισης μάθησης, ψηφιακή επικοινωνία, προχωρημένες και βασικές δεξιότητες Η/Υ). Χρησιμοποιήθηκε τυχαία δειγματοληψία στο δείγμα, ενώ στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 564 εκπαιδευτικοί. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έγινε με τη χρήση του λογισμικού εφαρμογών SPSS για στατιστικές αναλύσεις. Το εργαλείο του ερωτηματολογίου ήταν αξιόπιστο μέσω του ελέγχου εσωτερικής συνοχής. Ο άξονας «Βασικές Δεξιότητες Η/Υ» είχε την υψηλότερη μέση βαθμολογία, ενώ οι «Δεξιότητες διδασκαλίας και σχεδιασμού μαθημάτων» είχαν τη χαμηλότερη μέση βαθμολογία». Για την επιρροή των δημογραφικών χαρακτηριστικών παρουσιάστηκαν στατιστικά σημαντικά αποτελέσματα σε σχέση με τους πέντε άξονες. Τέλος, προτείνεται να διερευνηθούν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, έτσι ώστε να διεξαχθούν περισσότερα και ασφαλή συμπεράσματα. _________________________________________________________________
The present thesis is related to the Distance Learning of Secondary education teachers. Distance learning is based on complete ICT systems, designed to provide services in education with the use of advanced computer skills. It has been noticed that the application of DL on teachers is affected by external and internal factors (demographic characteristics). However, research on the impact of demographic factors on DL for teachers has shown different results. For this reason, quantitative research has also been conducted, with the use of a questionnaire, to closer look into the use of DL, using tool from international bibliography. The aim of this research was to evaluate the teachers’ views as regards their alertness on the application of DL, having as basic criterion the demographic factors for each axis separately (online teaching and course design skills, using learning management systems, digital communication, basic and advanced computer skills). Random sampling was used, while a total of 564 teachers took part in the research. The analysis of the results was made with the use of SPSS software application for statistic analysis. The questionnaire being used as a tool was reliable, through internal consistency test. The axis “Basic Computer Skills” raised the highest score, while the axis “Online Teaching and Course Design Skills” raised the lowest score. For the influence of demographic characteristics, statistically significant results were presented, related to all five axes. Finally, it is proposed that other factors that affect DL should be examined further, so as to draw more and safer conclusions.