Ο Διδακτικός Μετασχηματισμός του περιεχομένου στις Φυσικές Επιστήμες στην περίπτωση των Διδακτικών-Μαθησιακών Ακολουθιών, όπως εμφανίζεται στη βιβλιογραφία
Abstract
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται μία βιβλιογραφική επισκόπηση του διδακτικού μετασχηματισμού του περιεχομένου στις Φυσικές Επιστήμες, αρχίζοντας από την εισαγωγή του όρου από τον Yves Chevallard στα μαθηματικά μέχρι και την εφαρμογή του από τους εκπαιδευτικούς στα πλαίσια της διδακτικής παρέμβασης. Επίσης, αναζητούνται τα διάφορα στάδια του μετασχηματισμού, η σπουδαιότητα και αναγκαιότητα του στη διδακτική των Φυσικών Επιστημών, αλλά και τα ποικίλα μοντέλα σχεδιασμού διδακτικών παρεμβάσεων τα οποία άλλοτε φανερώνουν και άλλοτε υπονοούν τον διδακτικό μετασχηματισμό. Βέβαια, δεν παραλείπεται η αναφορά στις έντονες κριτικές που δέχεται. Στη συνέχεια, πραγματοποιείται συστηματική βιβλιογραφική αναζήτηση των διδακτικών παρεμβάσεων σε διάφορες γνωστικές περιοχές και έννοιες των Φυσικών Επιστημών, κυρίως με τη μορφή των Διδακτικών Μαθησιακών Ακολουθιών, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και στις οποίες αναφέρεται ή υπονοείται ο διδακτικός μετασχηματισμός που πραγματοποιήθηκε. Σκοπός αυτής της αναζήτησης είναι να αναδειχτεί ο μετασχηματισμός του περιεχομένου και να κατηγοριοποιηθούν τα παραδείγματα που εντοπίστηκαν. Τέλος, η εργασία καταλήγει με την πρόταση να πραγματοποιηθεί μία συστηματική μελέτη του διδακτικού μετασχηματισμού στον κλάδο της διδακτικής των Φυσικών Επιστημών, με απώτερο σκοπό, να δημιουργηθούν νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, τα οποία θα λειτουργούν ως εγχειρίδια για τους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς.____________________________________________________________________The current dissertation presents a literature review of didactic transformation of scientific knowledge in the case of natural sciences, starting from the introduction of the term by Yves Chevallard in mathematics to its application by teachers in the context of didactic intervention. Moreover, we look for the various stages of didactic transformation, its importance and necessity in the teaching of natural sciences, but also the models of design of didactic interventions which sometimes reveal or imply the didactic transformation. Of course, we make reference to the strong criticism that it receives. Subsequently, we perform a systematic bibliographic search of the didactic interventions in various cognitive areas and concepts of natural sciences, mainly in the form of Teaching Learning Sequences, which took place both in Greece and abroad. In these sequences, the didactic transformation that took place is mentioned or implied. The purpose of this dissertation is to highlight the didactic transformation of scientific knowledge and to categorize the examples that were found. Lastly, we end the dissertation with the proposal to carry out a systematic study of the didactic transformation in Science Education, with the aim to be created a new curricula, which will serve as guide for the future teachers.