Συγκλίσεις και αποκλίσεις του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών του 2011 και των σχολικών εγχειριδίων Γλώσσα της Β΄ Δημοτικού στο πλαίσιο του κριτικού γραμματισμού
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των συγκλίσεων και των αποκλίσεων μεταξύ των ισχυόντων εγχειριδίων Γλώσσα για τη Β΄ Δημοτικού και του Προγράμματος Σπουδών του Νέου Σχολείου (2011) για τη γλωσσική διδασκαλία. Ειδικότερα, εξετάστηκε η αντιστοιχία ή και η αναντιστοιχία τους σε σχέση με τις αρχές του κριτικού γραμματισμού που θέτει το δεύτερο σε καθέναν από τους τέσσερις άξονές του (σκοποί και στόχοι, περιεχόμενο, μεθοδολογία και αξιολόγηση). Για τη μελέτη του υπό έρευνα υλικού επιλέχτηκε η ποιοτική ανάλυση περιεχομένου σύμφωνα με το μεθοδολογικό παράδειγμα του Ph. Mayring. Από τα αποτελέσματα της ανάλυσης διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των υπό έρευνα σχολικών εγχειριδίων και του ΠΣ (2011) ως προς την προώθηση και καλλιέργεια του κριτικού γραμματισμού που ευαγγελίζεται το δεύτερο, καθώς τα πρώτα προσανατολίζονται κατά κύριο λόγο προς την υιοθέτηση της επικοινωνιακής – κειμενοκεντρικής προσέγγισης στην πλειοψηφία των προαναφερθέντων αξόνων.__________________________________________________________________________________The purpose of this paper is to investigate the convergences and discrepancies between the current textbooks Language for second grade in Primary Education and the Curriculum of the New School (2011) for language teaching. In particular, their correspondence or even discrepancy in relation to the principles of critical literacy that sets the second in each of its four axes (aims and objectives, content, methodology and evaluation) was examined. For the study of the research material, the qualitative content analysis was selected according to the methodological example of Ph. Mayring. From the results of the analysis ,it was found that there are significant discrepancies between the textbooks under investigation and the Curriculum (2011), in terms of promoting and cultivating the critical literacy according to the second one, as the former are mainly oriented towards the adoption of communicative/text-based approach to the majority of the aforementioned axes.