Η ελληνική γλώσσα στη διασπορά. Φορείς ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο Σικάγο της Αμερικής
Abstract
Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην διασπορά έχει μία ιστορία 100 χρόνων. Άλλωστε αυτό το αποδεικνύει η παράδοση, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την διαχρονική παρουσία και προσφορά της ελληνικής πολιτείας. Ωστόσο, πολλοί περιορισμοί και ιδιαιτερότητες εντοπίζονται στο εκπαιδευτικό μοντέλο της εκάστοτε χώρας, εντούτοις όμως η ελληνική εκπαίδευση έχει καταφέρει να διατηρήσει την παρουσία της με αξιόλογη δυναμική σε κάποιες περιπτώσεις. Άξιοι θαυμασμού και τιμής είναι όλοι εκείνοι οι εκπαιδευτικοί και οι άνθρωποι της ομογένειας, που αν και αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες στο παρελθόν, κατάφεραν να κρατήσουν ζωντανή την ελληνική γλώσσα στη διασπορά. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να παρουσιαστούν οι φορείς ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο Σικάγο της Αμερικής, το πρόγραμμα σπουδών που ακολουθούν τα σχολεία, έτσι όπως περιγράφεται από εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σε ελληνόγλωσσα σχολεία της Αμερικής, αλλά και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Στο πρώτο γίνεται επισημαίνεται η αξία της ελληνικής γλώσσας στη διασπορά και στη συνέχεια γίνεται μία σύντομη ιστορική αναδρομή της παρουσίας των Ελλήνων στο Σικάγο της Αμερικής. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται αναλυτικά η συμβολή των φορέων ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο Σικάγο της Αμερικής. Έπειτα, ακολουθεί το ερευνητικό μέρος και η ανάλυση των αποτελεσμάτων. Στην παρούσα έρευνα συμμετείχαν δύο εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που εργάζονται σε ελληνόγλωσσο δημοτικό σχολείο στο Σικάγο της Αμερικής, οι οποίες μέσω της συνέντευξης με τη χρήση του Skype μετέφεραν τις εμπειρίες τους, τον τρόπο εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας και γενικότερα έδωσαν τον παλμό του ελληνισμού, που αντηχεί χιλιόμετρα μακριά. Επιπλέον, η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι φορείς της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο Σικάγο της Αμερικής δεν έχουν πλέον τόσο έντονη παρουσία και ρόλο, η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας για τα παιδιά της τρίτης γενιάς αποτελεί χάσιμο χρόνου και η βοήθεια από την ελληνική πολιτεία είναι ανεπαρκής.______________________________________________________________________________Greek language education in the Diaspora has a history of 100 years. Besides, this is proved by the tradition, which is inextricably linked to the timeless presence and contribution of the Greek state. However, many limitations and peculiarities are found in the educational model of each country, however, Greek education has managed to maintain its presence with considerable dynamics in some cases. Worthy of admiration and honor are all those teachers and people of the Greek community, who, although they faced many difficulties in the past, managed to keep the Greek language alive in the Diaspora. The purpose of this dissertation is to present the Greek language education institutions in Chicago, USA, the curriculum followed by the schools, as described by teachers who teach in Greek language schools in America, but also the difficulties they face. In the first, the value of the Greek language in the Diaspora is pointed out and then there is a brief historical review of the presence of the Greeks in Chicago, USA. The second part presents in detail the contribution of Greek language education institutions in Chicago, USA. Then follows the research part and the analysis of the results. The present study involved two primary school teachers, working at a Greek-language primary school in Chicago, USA, who through the Skype interview shared their experiences, how to learn the Greek language and generally gave the pulse of Hellenism, which echoes miles away. In addition, the research concludes that Greek-language education providers in Chicago, USA no longer have such a strong presence and role, learning the Greek language for third-generation children is a waste of time and the help from the Greek state is insufficient.