Η νοηματοδότηση του έργου και της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών
Abstract
Η εργασία ασχολείται με τη μελέτη και παρουσίαση της νοηματοδότησης του έργου και της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας. Επιχειρεί την ενίσχυση της γνώσης αναφορικά με τις προαναφερθείσες έννοιες, τόσο σε γενικό πλαίσιο όσο και στο επάγγελμα των εκπαιδευτικών, την παρουσίαση της άποψης των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της σχετικά με τις παραπάνω έννοιες ως θέματα που τους απασχολούν, την ανάδειξη των σημαντικότερων πτυχών νοηματοδότησης του έργου και της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών, αλλά και πιθανών συσχετίσεων τόσο μεταξύ αυτών όσο και των εννοιών της επαγγελματικής ικανοποίησης και της οργανωσιακής δέσμευσης. Για την εξαγωγή αξιόπιστων και ασφαλών συμπερασμάτων αναφορικά με το σύνολο των παραπάνω ερωτημάτων έλαβε χώρα ποσοτική έρευνα, από την όποια φαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί του δείγματος αποκαλύπτουν ότι η νοηματοδότηση του έργου και η επαγγελματική τους ταυτότητα κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα. Ως πρωταρχικούς παράγοντες επιλογής επαγγέλματος χαρακτήρισαν την αγάπη για τα παιδιά, τη διάχυση της γνώσης, το ωράριο, τις συνθήκες, την μονιμότητα, την ασφάλεια της εργασίας αλλά και το ότι ήταν αυτό που σπούδασαν. Νοηματοδοτούν θετικά το έργο τους και αναδεικνύουν τις βασικές πτυχές του, δηλώνοντας, η πλειοψηφία, ότι έχει βρει δουλειά που περιέχει νόημα, είναι αφοσιωμένοι στο εκπαιδευτικό τους έργο, αισθάνονται χαρούμενοι που ασχολούνται με το συγκεκριμένο επάγγελμα και εύχονται να το συνεχίσουν για το υπόλοιπο της εργασιακής ζωής τους. Βρέθηκε επίσης θετική συσχέτιση μεταξύ της επαγγελματικής ταυτότητας του εκπαιδευτικού και της νοηματοδότησης του έργου του, καθώς και με την επαγγελματική ικανοποίηση και την οργανωσιακή δέσμευση.________________________________________________________________________________________________________________________The purpose of the thesis is to research the meaningfulness of the work and professional identity of the secondary education teachers of the Western Macedonia Region, trying to enhance knowledge regarding these terms, both in general context and in teacher profession. In addition, the thesis presents the opinion of secondary school teachers on the above concepts as issues that may concern them. Furthermore, it highlights the most important and vital aspects of the work meaningfulness and the professional identity of teachers as well as any possible correlations between them and among the concepts of professional satisfaction and organizational commitment. Quantitative research was conducted to produce reliable and safe results and conclusions regarding all of the above. Thus, based on this, the teachers of the sample reveal that the work meaningfulness and their professional identity fluctuate at high levels. The primary factors for choosing a profession were the love for the children and the diffusion of knowledge, the schedule, the conditions, the permanence, the safety of the work as well as that it was what they studied. They positively give meaning to their work and highlight its key aspects, stating that the majority of them have found work that is meaningful and is committed to the educational work as well as that the majority of them feels happy to be in this specific profession and wishes to continue it for the rest of the working life. Finally, positive correlation was found among the professional identity of the teacher and meaningfulness of their work as well as with professional satisfaction and organizational commitment.