Επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης του Covid-19 από τους Ελληνικούς δήμους στα κοινωνικά δίκτυα
Abstract
Η παρούσα εργασία διερεύνησε τον τρόπο με τον οποίο οι ελληνικοί δήμοι διαχειρίστηκαν επικοινωνιακά την υγειονομική κρίση που προκλήθηκε από την πανδημία του covid-19, κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας, μέσω των κοινωνικών δικτύων και συγκεκριμένα του facebook. Συγκεκριμένα, αναλύθηκε το περιεχόμενο των αναρτήσεων και κατηγοριοποιήθηκε , σε οχτώ βασικές κατηγορίες: 1) ενέργειες Δήμου για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού, 2) ενέργειες για ψυχολογική υποστήριξη δημοτών-πολιτών, 3) ευχαριστήρια- Συγχαρητήρια, 4) έκκληση Δημάρχου 5)Δηλώσεις δημάρχου 6)σίτιση αδέσποτων, 7)ανακοινώσεις για τη λειτουργία του Δήμου αλλά και φορέων που εδρεύουν σε αυτόν, 8) ανακοινώσεις για δειγματοληψίες και κρούσματα. Επιπλέον, αναλύθηκε η χρήση του κειμένου, εικόνας, βίντεο, link και hashtag και ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την εμπλοκή των χρηστών του facebook σε όρους likes (μου αρέσει) , comments(σχόλια) και shares(αναδημοσιεύσεις) και η εμπλοκή των πολιτών μέσω διαλογικής επικοινωνίας μεταξύ δήμου και αυτών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τις περισσότερες αναρτήσεις που αφορούσαν την πανδημία του covid-19 τις είχαν οι δήμοι Ηρακλείου, Μινώα Πεδιάδας και Καστοριάς. Επιπλέον, παρατηρήθηκε πως το ενδιαφερόμενο κοινό εμπλέκεται σε δραστηριότητες των δήμων μέσω αντιδράσεων likes, comments και shares. Ακόμη, παρατηρήθηκε πως το facebook, ως επικοινωνιακό εργαλείο των δήμων διαδραμάτισε έναν εξαίρετο ρόλο, καθώς μέσω του οποίου γινόταν έκκληση στους πολίτες από το δήμαρχο να σεβαστούν τα προληπτικά μέτρα για τον Covid-19 (31,9%). Επιπλέον, οι αναρτήσεις στο Facebook σχετίζονταν με ανακοινώσεις για τοπικά μέτρα, λειτουργίες και υπηρεσίες που χρησιμοποιεί ο δήμος προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο Covid-19και ενημέρωση για την κατάσταση των κρουσμάτων covid στην τοπική κοινωνία. Το περιεχόμενο στις περισσότερες αναρτήσεις αποτελούνταν από εικόνα και κείμενο με μεγαλύτερη επίδραση του κοινού ως προς το like. Ιδιαίτερη εντύπωση προξενεί το γεγονός, ότι η χρήση των links και βίντεο σε αναρτήσεις οδηγεί σε χαμηλότερη εμπλοκή των πολιτών. Τέλος, η χρήση των κοινωνικών δικτύων και συγκεκριμένα του facebook διαδραμάτισε έναν πολύ σπουδαίο και σημαντικό ρόλο στην επικοινωνιακή διαχείριση της πανδημίας του covid-19,
καθώς κατάφεραν στο 73% των δήμων να μεταδώσουν χρήσιμες πληροφορίες και μηνύματα για την αντιμετώπιση αυτής της υγειονομικής κρίσης που έχρηζαν ανάγκη.____________________________________________________________________________________________________________________________This paper investigated the way in which the Greek municipalities managed the communication of the health crisis caused by the covid-19 pandemic, during the first wave of the pandemic, through social media and specifically Facebook. Specifically, the content of the posts was analyzed and categorized into eight main categories: 1) actions of the Municipality to deal with the coronavirus, 2) actions for psychological support of citizens, 3) thanks - Congratulations, 4) appeal of the Mayor 5) Statements of the Mayor 6) feeding the homeless, 7) announcements for the operation of the Municipality but also bodies residing in it, 8) announcements for sampling and cases. In addition, the use of text, image, video, link and hashtag was analyzed and what factors affect the involvement of facebook users in terms of likes, comments and the involvement of citizens through interactive communication. Between municipality and them. According to the results of the research, most of the posts related to the covid-19 pandemic were from the municipalities of Heraklion, Minoa Pediada and Kastoria. In addition, it was observed that the interested public is involved in the activities of the municipalities through reactions of likes, comments and shares. It was also observed that facebook, as a communication tool of the municipalities, played an excellent role, as through which the mayor was appealed to the citizens to respect the precautionary measures for Covid-19 (31.9%). In addition, the Facebook posts were related to announcements about local measures, functions and services used by the municipality in order to deal with Covid-19 and information about the situation of covid cases in the local community. The content in most posts consisted of an image and text with a greater impact on the audience in terms of likes. The fact that the use of links and videos in posts leads to lower citizen involvement is particularly impressive. Finally, the use of social media and specifically facebook played a very important and important role in the communication management of the covid-19 pandemic, as they managed to transmit 73% of the municipalities useful information and messages to deal with this health crisis they needed need.