Δραματοποίηση και Θεατρικά Παιχνίδια στα νηπιαγωγεία του Νομού Κοζάνης: Θεωρητική προσέγγιση και πρακτικές εφαρμογές
Abstract
Η παρούσα έρευνα πραγματοποιήθηκε με στόχο να διερευνηθεί εάν οι νηπιαγωγοί του Νομού Κοζάνης χρησιμοποιούν την τεχνική της Δραματοποίησης και εάν παίζουν θεατρικά παιχνίδια με παιδιά ηλικίας τεσσάρων έως έξι ετών. Επιπλέον, για να διερευνηθεί η άποψη των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, συγκεκριμένα των νηπιαγωγών, για τη συμβολή της Δραματοποίησης και των Θεατρικών Παιχνιδιών στην ανάπτυξη και στη μελλοντική εξέλιξη των παιδιών. Για την υλοποίηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο, το όποιο μοιράστηκε σε νηπιαγωγούς που εργάζονται σε νηπιαγωγεία του Νομού Κοζάνης.
Αρχικά, στην παρούσα εργασία υπάρχει το Θεωρητικό Πλαίσιο. Στο συγκεκριμένο κεφάλαιο, παρουσιάζονται και αναλύονται η Δραματοποίηση και το Θεατρικό Παιχνίδι ως εκπαιδευτικά εργαλεία, η σημασία τους στην ανάπτυξη των παιδιών, οι στόχοι των δυο αυτών εργαλείων και η έννοια της εντολοδηγίας τόσο στη Δραματοποίηση όσο και στο Θεατρικό παιχνίδι. Τα παραπάνω αποτελούν και το πεδίο μελέτης της παρούσας πτυχιακής εργασίας. Επίσης, αναφέρεται και η έννοια της Διερευνητικής Δραματοποίησης για περαιτέρω πληροφορίες. Στο Δεύτερο Μέρος της εργασίας, αναπτύσσονται το Ερευνητικό Πλαίσιο και η μεθοδολογία. Συγκεκριμένα, αναφέρονται το δείγμα των συμμετεχόντων που είναι τριάντα πέντε συνολικά, ο σκοπός της παρούσας έρευνας και παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας είναι ελπιδοφόρα και ενθαρρυντική, καθώς η πλειοψηφία του δείγματος των ερωτηθέντων εντάσσουν τη Δραματοποίηση και το Θεατρικό Παιχνίδι στις δραστηριότητες του ολοήμερου προγράμματος του νηπιαγωγείου. Ταυτόχρονα, γνωρίζουν τα σημαντικά οφέλη που προσφέρουν η Δραματοποίηση και το Θεατρικό Παιχνίδι στην ψυχολογική υγεία των παιδιών, στην ολόπλευρη ανάπτυξη και στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης τους, καθώς και τη βοήθεια που προσφέρουν στα παιδιά, ώστε να μπορέσουν να εκφράσουν ελεύθερα τα συναισθήματα τους._______________________________________________________________________________________________________________________________The present research was carried out with the aim of investigating whether the kindergarten teachers of the Prefecture of Kozani use the technique of Dramatization and play drama games with children (4 to 6 years old). An addition aim was to explore the point of view of primary school teachers, specifically kindergarten teachers on the contribution of Dramatization and Drama to the development and future development of children. A questionnaire was used to implement the research, which was distributed to kindergarten teachers working in kindergartens in the Prefecture of Kozani. The thesis starts with the theoretical framework, which presents and analyzes the Dramatization and the Drama as educational tools, their importance in the development of children, the goals of these two tools, the meaning of the command in both Dramatization and Theatrical play. The above are the field of study of this dissertation. The concept of Exploratory Dramatization is also mentioned for further information. In the second part, the research framework and the methodology are developed, presenting information on the sample of the participants (thirty-five in total), the purpose of this research and the results of the research. The analysis of the research results is promising and encouraging, as the majority of the informants include Dramatization and Drama in their activities in the all-day program of the kindergarten, in the classroom they teach. At the same time, they recognize the significant benefits offered by Drama in the psychological health of children, their all-round development, the strengthening of their self-confidence and the help that they offer to them, so that they can freely express their feelings.