Η διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού στην προσχολική ηλικία
Abstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία εστιάζει στην αξιοποίηση του παραμυθιού στην
προσχολική ηλικία. Στόχος της είναι η διερεύνηση του ρόλου του παραμυθιού και της
χρησιμότητάς του στην ανάπτυξη του νηπίου. Το παραμύθι αποτελεί ένα πολύ
δημιουργικό εργαλείο στην εκπαιδευτική διαδικασία, για τον λόγο ότι συνεισφέρει
στην ολοκληρωτική ανάπτυξη και μόρφωση των παιδιών. Η αξιοποίησή του
συνεισφέρει στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, στην αυτογνωσία, στην
αντιμετώπιση και επίλυση διαφόρων ζητημάτων που απασχολούν τα παιδιά και στην
ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων. Αρχικά, γίνεται αναφορά στην ιστορική διαδρομή
του παραμυθιού, σε μερικές θεωρίες για την καταγωγή των παραμυθιών, όπως και
στη σπουδαιότητα της χρήσης του. Σε επόμενο κεφάλαιο περιγράφονται τα
χαρακτηριστικά των λαϊκών παραμυθιών, όπως και των σύγχρονων. Κατόπιν,
προσεγγίζεται η σημασία του παραμυθιού στην ανάπτυξη των παιδιών κάνοντας
αναφορά στα θετικά αποτελέσματα που παρέχουν στα παιδιά. Στη συνέχεια,
αναφέρεται η εφαρμογή και η χρησιμότητα του παραμυθιού να συμπεριλαμβάνεται
στον εκπαιδευτικό τομέα. Στο τελευταίο μέρος της εργασίας προσεγγίζεται ο όρος της
Δημιουργικής Γραφής, όπως και τα διδακτικά σενάρια που αφορούν το παραμύθι και
σχετίζονται με τη δημιουργική γραφή. Γι’ αυτό και η παρούσα εργασία αναφέρεται
στη σημασία και αναγκαιότητα του παραμυθιού στη ζωή των παιδιών, αλλά και στη
σπουδαιότητά του να ενταχθεί στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα στο
νηπιαγωγείο._______________________________________________________________________________________________________________This dissertation focuses on the use of fairy tales in preschool. Its aim is to investigate
the role of the fairy tale and its usefulness in the development of the infant.The fairy
tale is a very creative tool in the educational process, because it contributes to the
complete development and education of children. Utilizing it contributes to the
cultivation of critical thinking, self-knowledge, dealing with and resolving various
issues that concern children and the development of language skills. First, reference is
made to the historical course of the fairy tale, to some theories about the origin of the
fairy tales, as well as to the importance of its use. The next chapter describes the
characteristics of folk tales, as well as modern ones. Then, the importance of the fairy
tale in the development of children is approached by referring to the positive results
they provide to children. Next, the application and usefulness of the fairy tale to be
included in the educational field is mentioned. In the last part of the work, the term
Creative Writing is approached, as well as the didactic scenarios that concern the fairy
tale and are related to creative writing. That is why the present work refers to the
importance and necessity of the fairy tale in the lives of children, but also to its
importance to be included in Primary education and specifically in kindergarten.