Απόψεις και προτάσεις των νηπιαγωγών για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο νηπιαγωγείο
Abstract
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αλλαγή στον τομέα της εκπαίδευσης στον ελληνικό χώρο. Νέοι τρόποι διδασκαλίας εμφανίζονται στο προσκήνιο, η δασκαλοκεντρική προσέγγιση καταρρίπτεται και στο επίκεντρο της διδασκαλίας πλέον είναι ο μαθητής, ο οποίος έχει απόψεις, ιδέες και γνώσεις που κατέχει πριν τη φοίτησή του στο σχολείο. Παύει λοιπόν, να κυριαρχεί η άποψη ότι ο δάσκαλος-παντογνώστης οφείλει να μεταδώσει όλες τις γνώσεις του στον μαθητή-άγραφο πίνακα.
Επιπλέον, νέες επιστήμες εγκαθίστανται στον χώρο του νηπιαγωγείου, ένα εκ των οποίων είναι οι Φυσικές Επιστήμες. Τα τελευταία περίπου δέκα χρόνια αρχίζουν οι νηπιαγωγοί να δίνουν την απαιτούμενη αξία και έμφαση σε αυτόν τον τομέα. Οι έρευνες που έχουν διεξαχθεί για τις Φυσικές Επιστήμες και τη διδασκαλία τους στην νηπιακή τάξη είναι κατά συνέπεια μικρές σε αριθμό στον ελλαδικό χώρο.
Η πτυχιακή εργασία που παραθέτω, αφορά μία προσπάθεια η οποία εξελίσσεται με απόλυτο σεβασμό στον επιστημονικό αυτό τομέα. Αφορά συγκεκριμένα τις απόψεις των νηπιαγωγών για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο νηπιαγωγείο. Θεώρησα ενδιαφέρον να εξεταστούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών για το συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο καθώς, είναι πολύ σημαντικό για την εκπαίδευση των μικρών παιδιών. Επιπλέον, παρουσιάζω και τα αποτελέσματα παρόμοιων προγενέστερων ερευνών και προβαίνω σε σύγκριση των αποτελεσμάτων τους με αυτά της παρούσας έρευνας.
Η σημαντικότητα του συγκεκριμένου επιστημονικού πεδίου, των Φυσικών Επιστημών, ως διδασκαλία από την νηπιακή ακόμη ηλικία, είναι υψίστης σημασίας για τη ζωή και τη μόρφωση του παιδιού. Όσο πιο γρήγορα το συνειδητοποιήσουμε συλλογικά, τόσο μικρότερες θα είναι οι αρνητικές συνέπειες που θα έχουμε να διαχειριστούμε στο μέλλον, όσον αφορά τον φυσικό κόσμο στον οποίο ζούμε._____________________________________________________________________________________________________________________________Last years it is noticed a change of thinking regarding education methods in Greece. New ways of teaching methods appear in the foreground. Traditional education that has a teacher centered approach is questioned and at the center core of teaching appears now the student himself. The student has already formed his own ideas, opinions and holds knowledge prior to his school attendance.
Τhe view that teacher is a know all person that transmits knowledge to a student -unwritten blackboard ceases to dominate the system of education. Furthermore new knowledge fields are intergraded into the kindergarten, one of those is Natural Sciences. Last ten years kindergarten teachers started giving the required value and emphasis on that field. Therefore researches that have been conducted about teaching natural sciences to kindergarten are few especially in Greece.
This dissertation is about an effort that started and progressed in focus towards this scientific sector. It specifically concerns views and proposals of teachers for the teaching of Natural Sciences in kindergarten. It was found interesting to record and consider teachers views on that specific issue as it is considered relatively new.
Results of similar reports are presented and comparisons and conclusions are been made. The importance of this scientific field (natural sciences), as a teaching lesson, even at this early age is of utmost importance for the life and education of the child. The sooner it is realized this collectively, the smaller the negative consequences will be in the future, in terms of the world we live in.