Το νερό και οι πλανήτες : Οι τρεις καταστάσεις του νερού και η διδασκαλία των πλανητών στο νηπιαγωγείο
View/ Open
Date
2022-05Author
Μακρυγιάννη, Χρυσούλα
Makrygianni, Chrysoula
Metadata
Show full item recordAbstract
Νερό και Διάστημα. Δυο έννοιες φαινομενικά άσχετες μεταξύ τους αλλά στην πραγματικότητα αλληλένδετες. Αρχικά είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πως η ύλη υφίσταται σε όλες τις καταστάσεις και μπορεί ανά πάσα στιγμή να αλλάξει ανάλογα τη θερμοκρασία και την πίεση του εκάστοτε περιβάλλοντος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το νερό το οποίο συναντάμε ως στερεό, υγρό και ως αέριο στην καθημερινή ζωή. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ύπαρξη και επιβίωση ζωής αποτελεί η ύπαρξη οποιουδήποτε υγρού, ιδανικώς του νερού. Αν και υπάρχουν ενδείξεις της ζωτικής σημασίας χημικής ένωσης σε άλλα ουράνια σώματα (Άρης, Ποσειδώνας, Τιτάνας) υπάρχει σαν υγρό μόνο στη Γη, η οποία αποτελεί τον μοναδικό πλανήτη που αποδεδειγμένα φιλοξενεί μορφές ζωής.
Η θέση του πλανήτη μας, στο κέντρο περίπου του Ηλιακού Συστήματος επιτρέπει τη διατήρηση της υγρής μορφής του νερού και των ήπιων συνθηκών που χρειάζονται οι γήινοι ζωντανοί οργανισμοί προκειμένου να επιβιώσουν. Οι ακραίες συνθήκες και η έλλειψη οξυγόνου και ατμόσφαιρας, μεταξύ άλλων, στους υπόλοιπους πλανήτες δεν αφήνει περιθώρια για επιβίωση παρόμοιας με τη γήινη ζωή. Η φιλοξενία ζωής με νοημοσύνη καθιστά τη Γη διπλά ιδιαίτερη και μοναδική. Σύμφωνα με τον αστροφυσικό Gregory Laughlin, μέσα σε λιγότερο από έναν αιώνα ο πλανήτης (συνολικά) κατασκεύασε συσκευές ικανές να ταξιδέψουν στο διάστημα, επίτευγμα που οφείλει να λογίζεται ως υποδειγματικό του γνώρισμα.
Οι δραστηριότητες Φυσικών Επιστημών βελτιώνουν τις κοινωνικές και συναισθηματικές, επικοινωνιακές και γνωστικές δεξιότητες των παιδιών (Featherstone και Hardy, 2003). Η κοινωνική και συναισθηματική τους ανάπτυξη ενθαρρύνεται με την επιλογή και τη χρήση πόρων ανεξάρτητα και αλληλεπιδρώντας με άλλα παιδιά κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων της φυσικής (Featherstone and Hardy, 2003). Εφόσον εντάσσεται στην κατηγορία των Φυσικών Επιστημών, η διδασκαλία των πλανητών και του Ηλιακού Συστήματος δεν θα μπορούσε να λείπει από τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό. Η απόκτηση γνώσεων για το θέμα είναι σημαντική για πολλούς λόγους. Μέσω αυτής δείχνουμε σεβασμό και εκτίμηση στον κόσμο μας, παράλληλα απαντώντας σε κάθε πιθανή ερώτηση σχετικά με το θέμα. Το θεωρητικό πλαίσιο νερού και διαστήματος ακολουθεί ένας ενδεικτικός εκπαιδευτικός σχεδιασμός για τη διδασκαλία των πλανητών στο νηπιαγωγείο με έναν διαδραστικό, ενδιαφέροντα τρόπο για τα νήπια. Αναγκαία θεωρείται η αξιολόγηση της διδακτικής διαδικασίας, ειδάλλως μπορεί να οδηγηθούμε στη χρήση λανθασμένων μεθόδων και την ελλιπή, ακόμα και πλήρως απούσα κατανόηση του θέματος από τα παιδιά. Μέσω συνέντευξης που πραγματοποιήθηκε σε νηπιαγωγούς, πτοπτυχιακούς και εν ενεργεία κατανοούμε τη σημασία της αξιολόγησης και της Αστρονομίας στο Νηπιαγωγείο.________________________________________________________________________________________________________________________Water and Space. Two concepts seemingly unrelated but in fact interrelated. Initially it is important to understand that matter exists in all situations and can change at any time depending on the temperature and pressure of the environment. A typical example is water which we find as solid, liquid and gas in everyday life.
A necessary condition for the existence and survival of life is the existence of any liquid, ideally water. Although there is evidence of vital chemical compounds in other celestial bodies (Mars, Poseidon, Titan) it exists as a liquid only on Earth, which is the only planet that has been proven to host life forms. The position of our planet, approximately at the center of the Solar System, allows the maintenance of the liquid form of water and the mild conditions that the earth's living organisms need in order to survive. Extreme conditions and the lack of oxygen and atmosphere, among other things, on the other planets leave no room for survival similar to earthly life.
The hospitality of life with intelligence makes the Earth doubly special and unique. According to astrophysicist Gregory Laughlin, in less than a century the planet (in total) has built devices capable of traveling in space, an achievement that should be considered an exemplary feature. Science activities improve children's social and emotional, communication and cognitive skills (Featherstone and Hardy, 2003). Their social and emotional development is encouraged by selecting and using resources independently and interacting with other children during physical activity (Featherstone and Hardy, 2003).
Since it belongs to the category of Natural Sciences, the teaching of the planets and the Solar System could not be missing from the educational planning. Gaining knowledge on the subject is important for many reasons. Through it we show respect and appreciation to our world, while answering every possible question on the subject. The theoretical framework of water and space follows an indicative educational design for teaching the planets in kindergarten in an interactive, interesting way for infants.
The evaluation of the teaching process is considered necessary, otherwise we may be led to the use of wrong methods and the lack, even complete absent of comprehension of the subject by the children. Through an interview conducted with kindergarten teachers, undergraduates and practitioner