Δραστηριότητες δημιουργικής γραφής στο νηπιαγωγείο με χρήση σύγχρονων τεχνολογιών
Abstract
Η παρακάτω εργασία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια εκπόνησης Πτυχιακής Εργασίας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών. Στόχος της εργασίας, είναι η διδασκαλία της Δημιουργικής Γραφής στο Νηπιαγωγείο αλλά και τις πρώτες τάξες του Δημοτικού, μέσω δομημένων δραστηριοτήτων με τη βοήθεια και τη χρήση των Σύγχρονων Τεχνολογιών και της Λογοτεχνίας. Επομένως, κρίθηκε αναγκαία η σύνδεση επιμέρους οργάνων και μέσων των τριών αυτών ακαδημαικών πεδίων, για τον σχεδιασμό ολοκληρωμένων δραστηριοτήτων, οι οποίες αν και βρίσκονται σε θεωρητικό πλαίσιο, έγινε προσπάθεια να πλησιάσουν όσο το δυνατόν περισσότερο την ορθή πρακτική τους υλοποίηση.
Στη συνέχεια, γίνεται καταγραφή των στοιχείων που επιλέχθηκαν από κάθε ακαδημαϊκό πεδίο αλλά και του τρόπου, με τον οποίο συνδέθηκαν μεταξύ τους, για την οργάνωση της παρούσας παιδαγωγικής πρότασης. Από τον κλάδο της Λογοτεχνίας επιλέχθηκε, κυρίως το ποίημα, χωρίς βέβαια να αποφεύγεται το πεζό κείμενο, θεωρώντας ότι είναι πιο εύκολο και πιο οικείο σε μικρά παιδιά, απ’ όσο το δεύτερο. Στη συνέχεια, ως ασκήσεις Δημιουργικής γραφής επιλέχθηκαν οι εξής: δημιουργία 2στιχου και κατ’ επέκταση 4στιχου ποιήματος, αλλαγή ύφους κειμένων, αλλά και δημιουργία ποιήματος και ιστοριών με τη βοήθεια της νηπιαγωγού. Συνεχίζοντας, έγινε προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί ο κλάδος των Σύγχρονων Τεχνολογιών όσο το δυνατόν πιο ανώδυνα, εξαιτίας του νεαρού της ηλικίας των παιδιών. Έτσι, επιλέχθηκε η εικονογράφηση ποιημάτων και ιστοριών που θα έχουν δημιουργήσει τα ίδια τα παιδιά, η δημιουργία ηρώων αλλά και η προβολή βίντεο που έχουν σκοπό την προώθηση της Δημιουργικής Γραφής.
Ακολούθως, πραγματοποιείται έκθεση της βιβλιογραφικής ανασκόπησης των τριών παραπάνω ακαδημαϊκών πεδίων και ακολούθως πρόταση συγκεκριμένων ασκήσεων και δραστηριοτήτων ως παραδείγματα. Σε κάθε στάδιο της δημιουργίας των ασκήσεων εκτίθεται ο τρόπος σκέψης που ακοληθήθηκε και οι λόγοι, για τους οποίους, επιλέχθηκαν οι συγκεκριμένες δραστηριότητες. Σημαντικό το γεγονός, ότι το υλικό θεωρείται επαρκώς εύπλαστο και διαφοροποιήσιμο, ανάλογα με τις ανάγκες της τάξης στην οποία θα λάβει χώρα. Επιπλέον, γίνεται καταγραφή των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων, αφού η εργασία δεν πραγματοποιήθηκε πρακτικά, του πλαισίου στο οποίο θα σταθεί υποθετικά η εργασία αλλά και των συμπερασμάτων.