«Ο μικρός πρίγκιπας» σε παιχνίδια δημιουργικής γραφής για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας
Abstract
Η αξία του παιχνιδιού στην εκπαιδευτική διαδικασίααπό την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα δεν είναι μόνο αναγνωρισμένη, αλλά και απαραίτητη. Είναι αποδεδειγμένο πως ο παιγνιώδης χαρακτήρας που δίνεται στην διαδικασία μάθησης, συμβάλλει σημαντικά στην καλύτερη και πιο ενδιαφέρουσα για τα παιδιά, προσέγγιση της γνώσης. Παράλληλα, η Δημιουργική Γραφή σαν όρος αφορά την απαλλαγή από αυστηρούς λογοτεχνικούς κανόνες δίνοντας έμφαση στην βιωματική μάθηση, κοινό χαρακτηριστικό με τα παιχνίδια. Στην διαδικασία αυτή απελευθερώνεται η δημιουργικότητα και η φαντασία μέσα σε ελεύθερα πλαίσια, απαλλαγμένα από συγκεκριμένες διαδικασίες.Τα παιχνίδια Δημιουργικής Γραφής αποτελούν ένα μέσο μάθησης και ελεύθερης έκφρασης των παιδιών, προσεγγίζοντας πολλές φορές με αυτόν τον τρόπο και λογοτεχνικά κείμενα. Σχετικά με αυτά, η Δημιουργική Γραφή συμβάλλει στην ενίσχυση ενός διαφορετικού τρόπου προσέγγισης της λογοτεχνίας, ο οποίος απομακρύνεται από τα παραδοσιακά πλαίσια του σχολείου και του τυπικού – φιλολογικού σχολιασμού και εστιάζει στην ενθάρρυνση έκφρασης προσωπικών βιωμάτων των παιδιών. Ο τρόπος αυτός συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση ενδιαφέροντος των παιδιών προς την λογοτεχνία και την συγγραφή. Η παρούσα εργασία πραγματεύεται παιχνίδια Δημιουργικής Γραφής με θέμα τον «Μικρό Πρίγκιπα» για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Σκοπός της είναι να παρουσιάσει την σχέση που δημιουργείται ανάμεσα στο παιχνίδι και την Δημιουργική Γραφή, υπό το πρίσμα της λογοτεχνίας και συγκεκριμένα της ιστορίας του μικρού πρίγκιπα. Επιπλέον, εξετάζεται η σημαντικότητα του παιχνιδιού στην μάθηση, ο ρόλος της λογοτεχνίας στο νηπιαγωγείο αλλά και η συσχέτιση αυτών με την Δημιουργική Γραφή. Τέλος, προτείνονται παιχνίδια που σχεδιάστηκαν και συμβάλλουν στην επίτευξη στόχωνΔημιουργικής Γραφής. Τα συγκεκριμένα παιχνίδια μπορούν να αξιοποιηθούν από νηπιαγωγούς και δασκάλους καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής περιόδου._____________________________________________________________________________________________________________________The value of the game in the educational process from antiquity until today is not only recognized, but also necessary. It is proven that the playful character given to the learning process, contributes significantly to the best and most interesting for children, approach to knowledge. At the same time, Creative Scripture as a term refers to the exemption from strict literary rules, emphasizing experiential learning, a common feature with games. In this process, creativity and imagination are released in free contexts, free from specific processes. Creative writing games are a means of learning and free expression for children, often approaching in this way literary texts. In this regard, the Creative Scriptures help to strengthen a different way of approaching literature, which moves away from the traditional context of school and formal - literary commentary and focuses on encouraging the expression of personal experiences of children. This method contributes significantly to enhancing children's interest in literature and writing. This paper deals with Creative Writing games on the theme of "The Little Prince" for preschool and elementary school children. Its purpose is to present the relationship that is created between the game and the Creative Scripture, in the light of literature and specifically the story of the little prince. In addition, the importance of play in learning, the role of literature in kindergarten and their correlation with Creative Scripture are examined. Finally, games are designed that contribute to the achievement of Creative Writing goals. These games can be used by kindergarten teachers and educators throughout the school year.