Σύνδεση με την φύση και οι απόψεις των νηπιαγωγών για την περιβαλλοντική εκπαίδευση σε άτομα με νοητική αναπηρία
Abstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία πραγματεύεται το επίπεδο σύνδεσης των εκπαιδευτικών Προσχολικής Εκπαίδευσης με την φύση καθώς και τις στάσεις τους σχετικά με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στα άτομα με νοητική αναπηρία. Στην συγκεκριμένη έρευνα ακολουθήθηκε η ποσοτική έρευνα και ως εργαλείο για την συλλογή δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το μέσο του ερωτηματολογίου. Το ερωτηματολόγιο αποτελούνταν από δύο κλίμακες, την κλίμακα CNS-Connectedness to Nature Scale (Mayer & Frantz, 2004) σχετικά με την σύνδεση των ατόμων με την φύση και την κλίμακα «Teachers Self-Efficacy Scale for Education for Sustainable Development – TSESESD» και ΕΑΑ (αντιληπτή γνώση- perceived knowledge) βάση των οποίων διαμορφώθηκε αυτοσχέδια το τρίτο μέρος του ερωτηματολογίου, το οποίο αφορούσε την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση των ατόμων με νοητική αναπηρία. Οι ερωτήσεις ήταν κλειστού τύπου, εκτός από μία που ήταν ανοιχτού τύπου. Επίσης, η ανάλυση και η επεξεργασία των δεδομένων της έρευνας, πραγματοποιήθηκε με την χρήση του προγράμματος EXCEL. Το δείγμα των συμμετεχόντων ήταν 82 άτομα, από τα οποία οι 33 ήταν φοιτητές και οι υπόλοιποι 49 εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί Προσχολικής Εκπαίδευσης σε διάφορες περιοχές ανά την Ελλάδα. Η επιλογή του δείγματος ήταν τυχαία, καθώς το ερωτηματολόγιο δημιουργήθηκε και αναρτήθηκε σε ηλεκτρονική μορφή. Η ανάλυση των δεδομένων ανέδειξε το υψηλό επίπεδο επαφής των συμμετεχόντων με την φύση και πως επηρεάζει την ανάπτυξη της περιβαλλοντικής τους συνείδησης και της περιβαλλοντικής τους συμπεριφοράς σε διάφορα περιβαλλοντικά ζητήματα. Επίσης ανέδειξε την θετική τους στάση σχετικά με την ένταξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα και την πρακτική εφαρμογή της στην εκπαίδευση των ατόμων με νοητική αναπηρία, καθώς φάνηκε πως έχει θετικό αντίκτυπο στα άτομα αυτά, αφού βοηθάει στην ανάπτυξη των βασικών δεξιοτήτων τους._____________________________________________________________________________________________________________________This study examines the level of connection of Preschool Education teachers with nature as well as their attitudes regarding Environmental Education to people with intellectual disabilities. In this research the quantitative research was followed and the tool of the questionnaire was used as a tool for data collection. The questionnaire consisted of two scales, the CNS-Connectedness to Nature Scale (Mayer & Frantz, 2004) on the connection of individuals with nature and the Teachers Self-Efficacy Scale for Education for Sustainable Development - TSESESD and EAA (perceived knowledge) based on which the third part of the questionnaire was improvised, which concerned the Environmental Education of people with intellectual disabilities. The questions were closed-ended, except for one that was open-ended. Also, the analysis and processing of research data was performed using the EXCEL program. The sample of participants was 82 people, of which 33 were students and the remaining 49 working Preschool teachers in various areas throughout Greece. The selection of the sample was random, as the questionnaire was created and posted electronically. The analysis of the data showed the high level of contact of the participants with nature and how it affects the development of their environmental awareness and environmental behavior in various environmental issues. Highlighted also their positive attitude regarding the inclusion of Environmental Education in the Educational Program and its practical application in the education of people with intellectual disabilities, as it seemed to have a positive impact on these people, as it helps develop their basic skills.