Μελέτη του ύφους: Διδακτικές παρεμβάσεις στην Α΄ βάθμια εκπαίδευση
Abstract
Σύμφωνα με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Γλώσσα (2011), η κατάκτηση του
ύφους αποτελεί έναν από τους κύριους στόχους της διδασκαλίας της γλώσσας στην
Α΄ βάθμια εκπαίδευση αφού το ύφος διατρέχει και συνδέεται άρρηκτα με τον λόγο,
κάθε λόγο, είτε προφορικό είτε γραπτό, και συνήθως αποκτάται εμπειρικά από τους
φυσικούς ομιλητές. Με βάση, λοιπόν, τα παραπάνω η παρούσα εργασία, στο πρώτο
μέρος, πραγματεύεται την έννοια του ύφους καθώς και την σύνδεσή της με όλους
εκείνους τους επικοινωνιακούς παράγοντες που καθορίζουν το επίπεδο του ύφους.
Στο δεύτερο μέρος, παρουσιάζονται και προτείνονται, στο πλαίσιο της διδακτικής της
Νεοελληνικής Γλώσσας, τρεις διδακτικές προτάσεις σύμφωνα με την διερευνητική,
την δραστηριοκεντρική και την επικοινωνιακή προσέγγιση, αλλά και το μοντέλο των
πολυγραμματισμών για την Α΄ βάθμια εκπαίδευση σχετικά με το ύφος, που στόχο
έχουν την γνωριμία και την εμβάθυνση στο γλωσσικό αυτό φαινόμενο αλλά και την
ενίσχυση του γλωσσικού και κριτικού γραμματισμού των μαθητών/τριών. Επιπλέον,
παρουσιάζονται τα αποτελέσματα από την υλοποίηση δύο εξ αυτών των διδακτικών
προτάσεων σε Δημοτικό σχολείο του Ν. Ημαθίας.____________________________________________________________________________________________________________________According to the New Curriculum for Language (2011), the acquisition of style is one
of the main goals of language teaching in primary education since style flows and is
inextricably linked to speech, every speech, whether oral or written, and is usually
acquired empirically by natural speakers. Based on the above, the present work, in the
first part, deals with the concept of style as well as with its connection to all those
communication factors that determine the level of style. While in the second part,
according to the inquiry based-learning, the task-based learning, the communication
approach, but also the model of multiliteracies, three didactic proposals for the
Primary Education are presented and proposed, in the context of the didactics of the
Modern Greek Language, regarding the style, they aim at the acquaintance and the
deepening in this linguistic phenomenon but also at the strengthening of the linguistic
and critical literacy of students. In addition, the results from the implementation of
two of these teaching proposals in a primary school of the Prefecture of Hmathia are
presented.