Η οπτική απεικόνιση στις ελληνικές εφημερίδες. Η περίπτωση του covid-19
Abstract
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει την οπτική πλαισίωση της νέας πανδημίας του Covid-19 κατά το διάστημα 01/11/2020 – 07/02/2021 από κυριακάτικα έντυπα μέσα μαζικής ενημέρωσης και πιο συγκεκριμένα, από τα πρωτοσέλιδά τους. Η μεθοδολογική προσέγγιση που εφαρμόστηκε είναι συνδυασμός ποσοτικής και ποιοτικής ανάλυσης και χρησιμοποιήθηκε η θεωρία της οπτικής πλαισίωσης για την εξαγωγή των συμπερασμάτων. Ως δείγμα προς διερεύνηση επελέγησαν τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων «Πρώτο Θέμα», «Το Βήμα της Κυριακής» και ο «Τύπος της Κυριακής» με βασικό κριτήριο την κυκλοφορία τους, αφού πρόκειται για τις τρεις Κυριακάτικες εφημερίδες με τις περισσότερες πωλήσεις. Προτού αναφερθεί η έρευνα και τα αποτελέσματα της, στα πρώτα τρία κεφάλαια αναλύεται η οπτική απεικόνιση στον έντυπο τύπο και η εξέλιξη της πανδημίας. Στη συνέχεια, γίνεται μια βιβλιογραφική ανασκόπηση ώστε να κατανοηθούν οι λόγοι που οδήγησαν στην παρούσα εργασία. Στα τελευταία κεφάλαια, περιγράφεται αναλυτικά η έρευνα και η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε και τα αποτελέσματά της. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα κύρια οπτικά στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για την πλαισίωση και απεικόνιση του covid – 19 ήταν τέσσερα: το πλαίσιο – ιατρική στολή (μάσκες, γάντια και λευκές στολές), το πλαίσιο – κυβερνητικοί εκπρόσωποι, το πλαίσιο – εμβόλια και το πλαίσιο – εκκλησία. Με βάση τα αποτελέσματα και τη φύση της έρευνας, συμπεραίνεται ότι πρέπει να πραγματοποιηθούν και άλλες αντίστοιχες έρευνες ώστε να κατανοηθεί το πώς επιλέγεται να πλαισιωθεί οπτικά μια πανδημία και ποιος είναι τελικά ο σκοπός των ΜΜΕ με την επιλογή των εικόνων που χρησιμοποιούν σε αντίστοιχες καταστάσεις. This paper attempts to investigate the visual framing of the new pandemic of Covid-19 during the period 01/11/2020 – 07/02/2021 by Sunday print media and more specifically, by their front pages. The methodological approach applied is a combination of quantitative and qualitative analysis and the theory of optical framing was used to draw conclusions. The front pages of the newspapers «Proto Thema», «To Vima tis Kyriakis» and «Typos tis Kyriakis» were chosen as a sample for investigation, with their circulation as the main criterion, since these are the three Sunday newspapers with the most sales. Before reporting the research and its results, the first three chapters analyze the visual representation in the print media and the evolution of the pandemic. Then, a literature review is done to understand the reasons that led to this research. In the last chapters, the research and the methodology followed and its results are described in detail. The results showed that the main visual elements used to frame and display the covid – 19 were four; the frame – medical uniform (masks, gloves and white uniforms), the frame – government officials, the frame – vaccines and the frame – church. Based on the results and the nature of the research, it seems that other similar research should be carried out in order to understand how a pandemic is chosen to be visually framed and what do the media want to succed by selecting images in similar situations.