Σύγχρονο πολυπολιτισμικό περιβάλλον και Διαφοροποιημένη Διδασκαλία στο γλωσσικό μάθημα: Απόψεις εκπαιδευτικών Δημοτικού Σχολείου
Abstract
Η παρούσα εργασία εξετάζει τις απόψεις των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε Δημοτικά Σχολεία από ποικίλες περιοχές της Ελλάδας αναφορικά με την αξιοποίηση της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό εκπαιδευτικό περιβάλλον στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας. Ειδικότερα, η εργασία στοχεύει: α) στη σκιαγράφηση του τρόπου με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί προσδιορίζουν τον όρο «Διαφοροποιημένη Διδασκαλία», β) στην ανίχνευση των στρατηγικών και τεχνικών που επιλέγουν να αξιοποιούν κατά τη διαφοροποίηση του μαθήματος της Γλώσσας, γ) στην εξέταση των προκλήσεων/εμποδίων αλλά και τα οφέλη που προκύπτουν μέσα από την αξιοποίηση της, δ) στην αναζήτηση των απόψεων σχετικά με την κατάρτισή τους πάνω στο θέμα και ε) στην αποτύπωση των προτάσεων σχετικά με τη διαφοροποίηση του γλωσσικού μαθήματος.
Οι προαναφερθέντες στόχοι επιτεύχθηκαν μέσα από την ανασκόπηση της υπάρχουσας ελληνικής και ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας και την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τον Μάϊο μέχρι τον Αύγουστο του 2022. Στην έρευνα συμμετείχαν 20 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί, μέσα από ατομικές ημι-δομημένες συνεντεύξεις, η ανάλυση των οποίων έγινε ποιοτικά.
Τα αποτελέσματα της έρευνας φανερώνουν ότι οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται τη Διαφοροποιημένη Διδασκαλία ως τη διαδικασία αντιμετώπισης των διαφορετικών αναγκών των μαθητών, την σπουδαιότητα για την ένταξη και την εκπαίδευση των μαθητών που προέρχονται από άλλες χώρες αλλά και την ανάγκη για ύπαρξη και υιοθέτηση περισσότερων πρακτικών που θα συνέβαλλαν θετικά στη μαθησιακή διαδικασία. Ακόμη, γίνεται αντιληπτή η ελλιπής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πάνω στο θέμα και η ανάγκη για επιμόρφωση αλλά και ύπαρξη βελτιωτικών παρεμβάσεων που θα συνέβαλλαν θετικά στην έκβαση της Διαφοροποίησης της Διδασκαλίας._____________________________________________________________________________________________________________________________The present study examines the concepts of teachers who work in Primary Schools in various parts of Greece regarding the utilization of Differentiated Teaching in the modern multicultural educational environment in the context of the Language course. Specifically, the purpose of this study is to: a) outline the way in which teachers define the term "Differentiated Teaching", b) find the strategies and techniques that teachers choose to use when differentiating the Language lesson, c) examine of the challenges/obstacles but also the benefits that arise through its utilization, d) search for the opinions about their training on the differentiation and e) catching on their suggestions about the differentiation of the language course.
The aforementioned goals were achieved through the review of existing greek and foreign language literature and the research which conducted throughout May-August of 2022, in which 20 participating teachers, through some personal thoroughly analyzed and semi-developed interviews .
The results of the research show that teachers perceive Differentiated Teaching as the process of dealing with the different needs of students, the importance for the inclusion and education of students but also the need for the existence and adoption of more practices that would contribute positively to the learning process. Also, they confirm the insufficient training of teachers on the Differentiating Teaching and the need for training as well as the existence of improvement interventions that would contribute positively to the outcome of Differentiation Teaching is perceived.